Gevonden worden
Mensen besteden steeds meer tijd online en steeds meer hiervan op sociale media. 24% van hun mediatijd brengen mensen inmiddels online door en het aandeel social media is in 2012 verdubbeld naar 24 minuten per dag . Kortom indien u uw doelgroep nog wilt bereiken is, naast seo en sea, een social mediastrategie essentieel voor succes.

Bij social media denken we aan Facebook, Twitter, LinkedIn. Deze platforms zijn essentieel voor uw social media succes vanwege hun omvang; uw potentiële klanten zitten daar. Uw activiteiten op deze platforms zijn echter nog veel belangrijker, omdat die bijdragen aan uw (verkoop)doelstelling.

Uw reputatie als fundering van online succes.
Op internet en sociale media wordt alle denkbare informatie over uw product of dienst uitgewisseld met uw potentiële klanten. Niet op uw website, maar op persoonlijke blogs of platforms als YouTube, radar.nl, klachtenklacht.nl of boycot.nu.
Deze ‘gesprekken’ kunnen allerlei vormen aannemen.

Ratings: uw product krijgt een aantal ‘sterren’ of ‘punten’ in een schaal van 1 tot 5. Wat is de indruk van uw bedrijf wanneer u een 3,5 scoort? Scoort uw bedrijf of product laag, dan is dat een goede aanleiding tot product- en of serviceverbetering.
Rankings: uw product wordt in een lijst geplaatst met concurrenten. Wat denkt een potentiële klant, wanneer uw dienst of product op nummer 5 in de top 10 staat? Precies, hij of zij kiest een ander; waar rook is, is vuur. Niet tevreden over uw score? Onderzoek op welke aspecten u goed en slecht scoort en pas uw bedrijfsvoering hierop aan. Leuk of niet, de klant heeft de macht.

Recommendations: uw bestaande klanten doen een aanbeveling, omdat zij hun gebruikerservaring willen delen. Dat doen ze graag en massaal. Wat denkt u dat de impact van de boodschap is, wanneer een tevreden klant uw product aanbeveelt? Hebt u veel tevreden klanten of gebruikers? Stimuleer dan vooral dat deze mensen dit publiceren; het is gratis reclame! Je kunt hier verschillende vormen voor kiezen. Dit hoeft niet per se tekst te zijn. Denk ook aan video via bijvoorbeeld een YouTube-kanaal.

Reviews: elk aspect van gebruikservaringen van uw product wordt gedeeld. De snelheid waarmee de telefoon wordt opgenomen, de kwaliteit van de verpakking, de leversnelheid, prijs/kwaliteit verhouding, wat precies door wie gezegd is in uw winkel, kortom alles. Hebt u te maken met een negatieve review? Neem dan contact op met de klager en probeer met een oplossing te komen. Vraag om herziening van de review als u de klager goed heeft kunnen helpen. Uw bedrijfsreputatie is de fundering van online succes.

Aankoop oriëntatie en beïnvloeding
Wanneer mensen overwegen een product aan te schaffen oriënteren ze zich vaak door ‘’ ‘kopen’ in te geven. Het resultaat van wat ze over uw product vinden bepaalt in hoge mate uw succes (zie hierboven). Mensen kopen natuurlijk niet alleen op heel rationele gronden en vergelijking, maar ook op basis van emotie . Via sociale media bent u in staat direct die emotie te beïnvloeden door de volgende principes toe te passen.

Reciprociteit: of wederkerigheid. Geef je iets weg? Dan zijn mensen geneigd iets terug te doen. Alle leadgeneratie activiteiten via social media zijn gebaseerd op dit principe. Tip: bouw sociaal kapitaal op door het organiseren van een gratis workshop of biedt een checklist aan om te downloaden.

Sociale bevestiging: wanneer mensen zien ‘dat anderen’ uw product gebruiken, zijn ze geneigd het ook te kopen. Het bevestigt hen ‘dat het goed zit’. Daarom is bovenstaand onderdeel van reputatie-management essentieel voor succes.

Autoriteit: mensen volgen graag het advies van een autoriteit. Via het publiceren op blogs en het delen van informatie op Twitter wordt uw autoriteit versterkt. Start daarom met Twitter en schenk zoveel mogelijk informatie rondom alles wat met uw product te maken heeft.

Aardig zijn: Mensen kopen producten van mensen en bedrijven die ze leuk vinden. De ‘vind ik leuk’-knop van Facebook is gebaseerd op dit principe.
Consistentie: mensen zijn graag consistent, zeker als ze dit hebben opgeschreven. Maak in je webshop daarom een optie dat mensen een ‘verlanglijstje’ kunnen aanleggen.

Schaarste: wanneer mensen ervaren dat een product schaars is, zijn ze eerder geneigd te kopen. Zet op je site bijvoorbeeld ‘nog 3 exemplaren op voorraad’. Of maak een aanbod exclusief voor Facebookfans.

Samengevat:
Sociale media zijn niet alleen een belangrijk middel om uw webwinkel vindbaar te maken. Ook spelen zij een belangrijke rol bij de vorming van uw reputatie. Deze wordt sterk bepaald door wat mensen online met elkaar delen over uw product. De overweging tot aankoop van een product is niet altijd rationeel, maar is ook vaak emotioneel. Mensen laten zich via sociale media beïnvloeden en u kunt uw verkooptechnieken hierop aanpassen door uw autoriteit te vergroten. Succes!

Antal de Waij

 

 

 

Auteur: Antal de Waij, directeur van Engagement Media BV, antal@engagementmedia.nl, 0650 871600 www.engagementmedia.nl