Community (resized)

Als bedrijf zoek je constant naar mooie nieuwe content om de aandacht van de community te grijpen. Om ze te betrekken bij je merk of bedrijf. Deze content hoeft niet alleen uit je eigen bedrijf te komen. Ook je schare trouwe volgers kan een grote toegevoegde waarde zijn bij het creëren van content. Door een leuke en goede samenwerking versterk je bovendien je relatie met bestaande klanten en volgers. Hoe pak je dit aan? Door onderstaande tips te volgen.

Vijf manieren om samen met je community content te creëren
  1. Ga crowd-sourcen
    Jij bent een expert in je vakgebied, net als je collega’s. Maar dat betekent niet dat jullie de enige experts zijn. Als je specifieke problemen hebt, kun je je volgers om advies vragen. Vraag de experts in je community om een bijdrage te leveren om zo hopelijk tot een oplossing te komen. Dit kun je doen door een vraag te posten op je social media kanalen, hieruit conclusies te trekken en er een blogpost over te maken. Noem hierbij de namen van de mensen die eraan bijgedragen hebben. Zorg er wel voor dat het geen vragen zijn die je gemakkelijk zelf had kunnen oplossen, want dat gaat ten koste van je geloofwaardigheid.
  2. Real-time engagement
    Voor 51% van de merken die actief zijn op social media is actuele real-time content maken een van de grootste uitdagingen. Enkele ideeën om zulke content toch te kunnen maken is je community vragen om input. Dit kun je doen door te bemoedigen om foto’s en video’s op bijvoorbeeld een event te delen.
  3. Maak gebruik van de hashtag
    Een hashtag is een simpel voorbeeld waarin de kracht van een community duidelijk wordt. Informatie over een actueel onderwerp verzamelen is met een hashtag een fluitje van een cent. Hoewel de hashtag is ontstaan op Twitter, kun je ook op andere social media zoals Instagram zoeken op basis van hashtags.
  4. Vraag om feedback
    Soms hoef je alleen meer de goede vraag op het goede moment te stellen. Social media, nieuwsbrieven, je website en vragenlijsten zijn enkele kanalen die je hiervoor kunt inzetten. Door een concrete vraag te stellen voorzie je je bericht van een duidelijke call-to-action wat de kans op een reactie flink vergroot.
  5. Muziek
    Ongeacht je industrie of vakgebied; muziek is een universeel instrument dat altijd werkt. Een leuke manier om aan crowdsourcing te doen is om gezamenlijk een Spotify playlist samen te stellen. Heb je een installatiebedrijf? Tijdens het installeren speel je waarschijnlijk muziek af. Maak samen met je trouwe volgers een leuke afspeellijst, en laat deze horen als je weer eens langsgaat!
Meer weten over contentcreatie en community management?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: ducttapemarketing.com