De geheimen van 4 viral posts ontrafeld

Viral posts (resized)

Marketeers willen weleens vergeten dat viral posts ontstaan door verschillende oorzaken, waaronder geluk. Ondanks dat je dus nooit met 100% zekerheid een viral post kunt maken, kun je de kans wel vergroten door een aantal kenmerken te implementeren in je content. Gaat je post daadwerkelijk viral? Dan kun je rekening op een boel aandacht voor je bedrijf of merk! De mensen van Alexa.com hebben daarom onderzocht aan welke kenmerken typische viral posts voldoen. Deze informatie kun je toepassen in je eigen werk om zo hopelijk in de toekomst viral posts te ‘scoren’.

Een onderzoek naar de kenmerken van viral posts

Het onderzoek gaat dieper in op vier ‘viral posts’. Door gebruik te maken van een competitive intelligence tool analyseerden ze traffic. Verder gebruikten ze BuzzSumo en SharedCount om te ontdekken hoeveel shares deze posts veroorzaakten. Ze hebben zich specifiek gericht op kleinere sites om een betere indruk te krijgen van hoe een viral post traffic en bereik van een website kan be├»nvloeden. Aangezien grote websites al zeer veel dagelijkse bezoekers trekken is het effect van specifieke posts minder duidelijk waar te nemen.

De vier viral posts
  1. “No, It’s Not Your Opinion. You’re Just Wrong”
    Meer dan 36.000 mensen deelden dit bericht op Facebook. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
    • Het verrassingseffect, een artikel met deze insteek komt niet vaak voor.
    • Hou het een tikkeltje controversieel. De boodschap die ze overbrengen is ook lekker stellig. Dit bevordert de discussie.
    • Zorg ervoor dat je content een breed publiek aanspreekt.
  2. “14 Quotes That Prove Amy Poehler Gives the World’s Best Advice”
    Deze post zorgde ervoor dat het bereik van de website gedurende een periode van twee weken bijna verdriedubbelde. Het voldeed dan ook aan de volgende kenmerken:
    • Schrijf aantrekkelijke en uitnodigende koppen boven je artikelen.
    • Verwijs naar actuele ontwikkelingen en beroemde momenten binnen de pop cultuur.
    • Blijf bij algemene onderwerpen die kunnen rekenen op populariteit onder alle doelgroepen.
  3. “A Mom’s Social Media Post Shatters Lives”
    De maanden nadat deze post was geplaatst kon de website rekenen op een 29% hogere global ranking (volgens de Alexa ranking).
    • Ga voor het verrassingseffect.
    • Spring in op actuele culturele en sociale ontwikkelingen.
    • Zorg dat je een breed gedragen onderwerp bespreekt.
  4. “Dad Sings Anti-Bullying Song to Daughter”
    Binnen een aantal maanden klom deze website met maar liefst 43% in hun global Alexa ranking.
    • Zorg voor een emotionele lading.
    • Weet welke emoties het meest herkenbaar zijn voor je doelgroep.
    • Gebruik video’s om de aandacht snel en krachtig te grijpen.
Meer weten?

Neem bovenstaande learnings mee in je werk en experimenteer. Mogelijk werken ze ook voor jouw doelgroep, en kun je verder met het maken van leuke content die ook nog eens goed scoort! Wil je meer weten over viral posts? Neem contact op met Antal de Waij.

Engagement Media About Engagement Media
Digitale strategie & contentmarketing

Tags:

No comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *