Als professional houd ik veel media over digitale media en techtrends bij. Opvallend is de laatste tijd de negatieve teneur van berichtgeving rondom Facebook. Facebook is een fantastisch bedrijf met toegevoegde waarde voor heel veel consumenten. Zij willen op dit succes kapitaliseren door de ‘primairy destination’ te zijn op het internet. En zeg nu zelf, 800 miljoen mensen kunnen het niet fout hebben, toch?

Toch lijkt de publieke opinie zich langzaam tegen Facebook te keren. Ik noem hieronder een aantal voorbeelden:

[update 27 dec 2013] Er verschijnt een bericht in ‘The Guardian’ dat de primaire doelgroep van Facebook zich aan het afkeren is van het netwerk. [einde update]

[update 24 juli 2012]  Adage schrijft: het bedrijf Harris Interactive onderzocht in welke mate consumenten vertrouwen hebben in het gebruik van hun data. Hieruit blijkt dat consumenten Amazon en voordeelsites meer vertrouwen met hun persoonlijke gegevens dan dat ze Facebook vertrouwen. [einde update]

Een toonaangevend blog  publiceerde onlangs Facebook Continued Weakness: “too many musicians In there”, aldus Capstone. Hierin staat dat het aantal gebruikers in Engeland, Denemarken, Turkije en de Verenigde Staten zijn gedaald! Dat is toch vreemd. Het aantal gebruikers in de VS daalde met ruim 1%. Een verrassende ontwikkeling. 85 van de top 200 Fanpages op Facebook zijn van muzikanten. Een nogal eenzijdige opbouw, dus. Onwillekeurig denken we aan MySpace dat het in de eerst jaren van haar bestaan heel goed deed maar massaal door gebruikers is verlaten.

Op de ACSI index (American Customer Satisfaction Index) is Facebook zojuist gerapporteerd als een van de laagst scorende bedrijven wanneer het gaat om klanttevredenheid. Daarbij daalt het bedrijf maar liefst 8% op de index naar 61. Da’s niet best.

Facebook doet er alles aan om bedrijven te laten adverteren. Dat is hun goed recht. Het product moet tenslotte ergens van betaald worden. Facebook doet dit echter op een dusdanige wijze dat engagement (en daar draait het uiteindelijk allemaal om) steeds minder mogelijk is.

Een ander toonaangevend blog publiceerde onlangs dat een Facebook bericht afkomstig van een bedrijvenpagina slechts 16% van de mensen bereikt. Facebook heeft haar algoritme gewijzigd, genaamd Edgerank, dat gebaseerd is op 3 criteria: affiniteit, gewicht en tijd. Dat bedrijven min of meer gedwongen worden om te gaan adverteren, wordt door het bedrijfsleven niet gewaardeerd. Als klap op de vuurpijl is Facebook aan het experimenteren geslagen met een dienst voor bedrijvenpagina’s die nu per post moeten betalen om hun eigen fans te mogen bereiken! Lees deze  emotionele oproep eens van iemand die jarenlang actief is geweest op Facebook.

Facebook? Waar ben je mee bezig? Je doet er alles aan jouw fans tegen je te keren en van je te vervreemden. En dat terwijl je ons hebt geleerd meer betrokken te zijn bij de fans van onze merken. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met Facebook. Ziet jouw bedrijf het aantal likes dalen? Hoe zit het met de autonome (i.e. non-paid) aanwas van jouw Facebook pagina? Heb je succesvoorbeelden, of kun je mijn stelling onderschrijven? Laat het me weten in de comments of via @antaldewaij op Twitter. Is dit het begin van het einde van Facebook?

Gebruikte bronnen:

http://blogs.barrons.com/techtraderdaily/2012/07/17/facebooks-continued-weakness-too-many-musicians-in-there-says-capstone/

http://www.theacsi.org/index.php?option=com_content&view=article&id=285:press-release-july-2012&catid=14&Itemid=361

http://www.simplyzesty.com/facebook/facebook-brand-posts-only-reach-16-of-your-fans-infographic/

http://theideabrand.com/2012/07/13/dear-facebook/

http://www.adweek.com/news/technology/amazon-recommending-offers-cool-facebook-no-thanks-142041

http://www.theguardian.com/technology/2013/dec/27/facebook-dead-and-buried-to-teens-research-finds