Het visuele web rukt op. Meer dan 50% van ’s werelds grootste adverteerders maken contact met hun doelgroep via Instagram. Facebook’s timeline gaat wééér veranderen en krijgt nog meer visuele prikkels. Pinterest is het snelst groeiende social medium, Google+ heeft zijn events uitgebreid met visuele opties. Infographics zijn mateloos populair. Kortom visueel zijn op het web wordt steeds belangrijker. Tijd om uit te zoeken hoe wij Nederland denken over het gebruik van visuals op web, immers als community manager werken we dagelijks met deze vorm van engagement aanjagers en interactie.

In onze 3 seconden enquête vroegen we je naar jouw voorkeur: foto’s of infographics? Op deze vraag kregen we een groot aantal reacties terug. Het is een nipte overwinning voor foto’s geworden:  52,6 procent tegen infographics 47,4 procent. Als we de toelichting op de antwoorden erbij pakken krijgen we het beeld dat de liefde voor het gebruik van foto’s toch echt vele malen groter is dan die voor infographics.

Positieve punten voor fotografie

  • Foto’s worden als objectiever ervaren
  • Foto’s zijn levendiger
  • ‘photo or it did not happen’ foto’s zijn kort gezegd meer bewijs
  • Een foto brengt mee sfeer
  • Een foto is sneller
  • Een foto is mysterieuzer
  • De combinatie tekst en foto leest prettiger of is mooier

Kritisch ten opzicht van infographics

Als community managers zijn we zelf dol op infographics, omdat het de aandacht trekt en ruimte biedt om inhoudelijk iets te melden. Toch plaatst men kritische kanttekening bij infographics. Over infographics wordt wel gezegd dat zij nogal aan inflatie onderhevig zijn. Hiermee worden een aantal aspecten bedoeld;

  1. Vaak gebruiken bedrijven infographics voor marketing doeleinden
  2. De objectiviteit van infographics wordt vaak in twijfel getrokken
  3. Informatie in infographics is vaak fictief
  4. Informatie is vaak oppervlakkig
  5. De informatie die erin staat is maar tijdelijk bruikbaar

Kies een vorm bij een doel;

Uit de reacties blijkt dat het verstandig is een aantal zaken af te wegen voordat je een keuze maakt:

  • Welke mate van impact wil je bereiken?
  • Wat wil je overbrengen?
  • Is iets ingewikkeld?
  • Hoeveel tijd heb je voordat je gaat publiceren
  • Wat zijn de kosten van een infographic en een foto?

Welke overwegingen maak jij als webredacteur of community manager in de keuze tussen infographic of een foto? Laat het ons weten want we willen graag leren hoe jij erover denkt.

Bronnen & credits van dit artikel

Readwrite, CNBC, Urbandictionary