Op social  media is iedereen bezig met het vertellen van zijn of haar verhaal. Dat is niets nieuws; onze voorouders deden niets anders in de tijd van berenvellen, grotten en kampvuren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal opvalt tussen alle andere? Het antwoord is heel simpel en bestaat uit slechts twee stappen. Online Community Manager Moniek legt dit uit.

Stap 1: Beslis welk verhaal jij online wilt vertellen
Aan personen adviseer ik vaak om, en nu wordt het even heel filosofisch, eens goed na te denken over wie je écht bent en wilt zijn. Wat zijn de dingen die jou tot op het bot interesseren of raken? Waar word je blij van, wat is je passie? Wat zijn jouw waarden, normen en principes? Deze vragen (en nog veel meer) maken jou tot de persoon die jij bent en dat is jouw verhaal.

Bedrijven nemen een iets andere invalshoek: wat is de missie van jouw bedrijf? Wat willen jullie uitstralen? Wat zijn belangrijke waarden en normen? Welke doelgroep wil je bereiken?

Natuurlijk kun je niet álles over jezelf of jouw bedrijf vertellen: niemand zit te wachten op ellenlange blogs en op Twitter heb je sowieso maar 140 tekens tot je beschikking. Wat je  kunt doen is het volgende: kies vijf hoofd-onderwerpen uit waar jij over wilt vertellen.

Less is more
Houd je aan jouw vijf onderwerpen. De boodschap komt niet duidelijk en geloofwaardig over als je het over ‘alles’ hebt en ‘alles’ kunt. Bovendien kunnen mensen dat niet allemaal onthouden. Less is more!

Schrik niet: natuurlijk kun je het weleens over je poezen hebben als die niet in je vijf onderwerpen staan. En natuurlijk mag je zeggen wat je van de laatste verkiezingen vindt. Het gaat er om dat je je over het algemeen aan jouw ‘domein’ houdt.  Een handige methode om een domein te maken is ‘mindmapping’. Dat kan met viltstiften op een groot vel papier (gezellig!) maar ook online.

Stap 2: Wees consequent
Social media is net als opvoeden: consequent zijn is de truc. Ga niet twitteren als je maar één keer per maand wat zegt. Maak geen Facebook aan als je geen tijd hebt om regelmatig wat te posten of een foto te uploaden. Zorg dat je consequent bent door:

  • Regelmatig content te plaatsen
  • Actief en betrokken te zijn (reageer op anderen, stel vragen, geef complimenten)
  • Je te houden aan jouw domein.
Meer tips voor organisaties
Als het domein eenmaal is vastgesteld, is het verstandig om de volgende drie stappen te ondernemen:
    • Denk na over de social media-mix. Hiermee bedoel ik: een overzicht van social media-platforms waarop de organisatie actief wil zijn. Engagement Media formuleert de social media-mix voor organisaties op basis van (strategische) doelstellingen.
    • Maak een format. Hierin wordt per social media-platform een werkwijze vastgelegd die structuur biedt en vertrouwen opbouwt met de doelgroep.
    • Maak een programma waarin ieder platform aan bod komt.

This article is engaged by Moniek Zuidema.