Onze stellingen over reputatiemanagement hebben interessante resultaten opgeleverd. In mijn vorige blog kon je lezen dat de meeste mensen redelijk op een lijn zitten als het gaat om de vraag wat reputatiemanagement eigenlijk is. Maar hoe manage je reputatie? Daarover blijken de meningen iets meer verdeeld.

Stelling: wie zijn reputatie wil managen, moet vooral zijn waarden gaan managen

81 procent is het hiermee eens. De gevolgen voor organisaties zijn navenant. Bedrijven moeten steeds meer gaan sturen op de ‘zachte waarden’ zoals normen en waarden. Dat stelt marketeers en communicatiemensen voor nieuwe uitdagingen. Ik ben benieuwd naar praktijkvoorbeelden. Ken jij voorbeelden van organisaties die sterk op waarden sturen?

Stelling: als mijn bedrijf slecht in het nieuws komt, dan kan ik beter wachten tot het overwaait

87 procent van de mensen is het oneens met deze stelling. En terecht. Ik denk dat veel organisaties zich steeds meer bewust zijn van het gegeven dat niets doen geen optie (meer) is. Heeft dit te maken met de invloed van digitale media? Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de inzet van professioneel gemaakte customer media hierin heel instrumenteel kan zijn.

Stelling: de beste reputatiemanager is de medewerker met klantcontact

Over deze stelling lopen de meningen wat uiteen. Het merendeel is het ermee eens (55%). Als medewerkers met klantcontact in grote mate de reputatie van je bedrijf beïnvloeden, op welke wijze is dit dan te managen? Moeten corporate guidelines over het gedrag van medewerkers ‘duidelijker’ worden gedefinieerd? Aan de andere kant is ruim 30 procent het niet eens met deze stelling. Als reputatie in het hoofd van mensen zit, in welke mate is een medewerker dan in staat een negatieve reputatie te neutraliseren, dan wel om te buigen naar een positieve?

Stelling: als je besluit om een reputatiemanager aan te stellen ben je al te laat

Over het algemeen is men het oneens (63%) met deze stelling. Ik zou hierover het volgende willen zeggen: voor goed reputatiemanagement is het nooit te laat. Immers, wanneer je een reputatiemanager aanstelt, betekent het niet dat je ‘onder vuur’ ligt. Het betekent dat je meer aandacht hebt voor en focust op goed reputatiemanagement. Ik denk dat het belangrijk is hier tijdens verschillende onderdelen van de levenscyclus van je organisatie of product bij stil te staan. En customer media helpen daar natuurlijk bij.

Een goede marketeer is per definitie een goede reputatiemanager

Ook bij deze stelling lopen de antwoorden uiteen. Zelf verwacht ik dat een marketeer oog heeft voor goed reputatiemanagement. Toch is een groot deel van de deelnemers (53%) het niet eens met deze stelling en is 12% neutraal. Zegt dit iets over de reputatie van marketeers? Zijn marketeers te veel gefocust op communicatie en hebben zij te weinig oog voor andere onderdelen van de waardeketen van een organisatie? Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

Reageer op deze blog! Je maakt dan kans op 1 van de toegangskaarten tot het exclusieve MediaPartners Conversation Event op 5 maart!