Het aantal monitoring tools waaruit je kunt kiezen is immens.  Dat blijkt ook uit de enorme hoeveelheid namen van tools die we via de enquête hebben ontvangen. Toch gebruikt 19% van de respondenten helemaal geen monitoring tools. Hieronder verstaan we de mensen die Twitter of Facebook zelf gebruiken, zonder tussenkomst van tools. Onze vraag had beter kunnen zijn: “Wat versta jij onder een social media monitoring tool?” #puntjevanverbetering.  De vraag is anders geïnterpreteerd dan wij als community managers in eerste instantie bedoelden. Wij zijn ervanuit gegaan dat iedereen een monitoring tool gebruikt, dat blijkt niet het geval. Een gevalletje bedrijfsblindheid zullen we maar zeggen.  Monitoring blijkt een containerbegrip waaronder diverse typen monitoring vallen.

Monitoring Tools

Er zijn veel typen tools om mee te monitoren. Basistools voor beginners als Google Alerts of de Technorati zoekmachine. Speciale Twitter-tools of specifieke Facebook monitoring tools zoals SocialMention  en Hootsuite  (dat door onze lezers onlangs tot favoriet werd gekozen) Tools gericht om influencials mee te vinden zoals Twitalyzer,  MentionMapp, Klout en Peerindex

De verschillende typen tools hebben allen hun specifieke functies. Het ingewikkelde aan de tools is dat het vooraf niet altijd duidelijk is wat je er allemaal mee kunt doen. Vaak heeft een website/ tool meerdere van onderstaande functies tot op zekere hoogte in zich:

Monitor

Het kijken in je digitale omgeving en letterlijk luisteren naar wat daar gebeurt. De tool of website kijkt naar jouw account of je kunt op basis van keywords zien wat er op een bepaald platform gebeurt. Het kan ook zijn dat je met een specifieke bril op kijkt zoals het geval is met de hierboven genoemde Mentionmapp wat wij wel een  aanrader vinden.

Sentimentanalyse

Niet elke monitor tool registreert ook automatisch de wijze waarop er over je merk gesproken wordt. Als community managers vinden we dit echter wel van belang. Wanneer je een tool hiervoor zoekt realiseer je dan wat je met de data gaat doen. Hoe gebruik je de informatie? Om te reageren via webcare of gebruik je de data om feedback te krijgen over hoe er over je merk wordt gedacht. We voeren bij Engagement Media regelmatig RFP trajecten uit en kunnen je, indien gewenst, hierover goed adviseren. #voorzoverdereclame

Dashboards

Dit type tools geeft vanuit 1 scherm overzicht van alle activiteiten in sociale media. Vaak is het ook mogelijk te reageren vanuit datzelfde scherm. Het biedt overzicht en dat is natuurlijk erg handig. Vaak zijn deze tools gericht op het maken van management rapportages, maar niet alle tools doen dat even goed,  is onze ervaring. Hierover later meer.

Workflow management

Met enkele tools kun je met collega’s samenwerken aan bijvoorbeeld 1 twitter-account. Als social mediamanagement-organisatie werken we veel samen met andere community managers en klanten. Goed workflow management is daarbij van belang. Social betekent immers elkaar snel voorzien van de juiste informatie en software helpt daarbij.

De uitslag!

Op nummer 1 van deze 3 seconden enquête staat met 19% van de stemmen Hootsuite. Dit grote aandeel verbaast ons niet, omdat Hootsuite voor een belangrijk deel gratis is.

Als tweede staat Coosto met 15% van de stemmen. In de toelichting wordt Coosto als overzichtelijk en betrouwbaar gezien. Het beschikken over historische data wordt als pré genoemd, maar andere tools hebben dat ook,  is onze ervaring. De rapportagemogelijkheden zijn daarentegen volgens sommige respondenten voor verbetering vatbaar.

Overige monitoring tools die gebruikt worden, zij het in kleine percentages, zijn o.a. (in willekeurige volgorde) Tweetdeck, Radian6 , Teezir, Tracebuzzer, Finchline, MediaInjection en Buzzcapture. De markt voor monitoring tools is dus concurrerend te noemen.

Niet genoemd maar wel de moeite waard!

Een aantal social media monitoring tools die wijzelf gebruiken is niet genoemd, dus voor de ‘volledigheid’ geven wij ook een lijstje van het gereedschap dat wij gebruiken. Naast de reeds genoemde Hootsuite en Tweetdeck gebruiken wij verder:

Heb je aanvullingen op het artikel of wil je meer weten? Laat het gerust weten!

Bronnen & credits van dit artikel

Frankwatching