Contentkalender

Een contentkalender is een noodzakelijk middel om structuur aan te brengen in je social media strategie. In zo’n kalender geef je aan wat voor berichten je wilt verspreiden, op welk medium en wanneer. Wil je er video’s of afbeeldingen in verwerken? Ook dat geef je aan in het document. Hierdoor raak je nooit het overzicht kwijt. Het is een planning van al je contentmarketing en social media activiteiten. Hier heb je geen dure software voor nodig. Een contentkalender is prima te maken met Microsoft Office.

  • Bepaal de goede onderwerpen
    Bedenk waar je doelgroep naar op zoek is én wat je zelf wilt uitstralen. Denk bijvoorbeeld aan de hobby’s van je klanten. Berichten op social media mogen best leuk zijn. Sterker nog, berichten moeten leuk zijn. Speel in op de interesses van je doelgroep. Heb je een textielwinkel? Geef in je posts tips over het maken van kleding. Heb je een groentewinkel? Geef tips over gezond leven. Creativiteit wordt beloond.
  • Bepaal de frequentie en het medium voor je posts
    Het is belangrijk om regelmatig te posten op een geschikt medium. Voor Twitter is vier tweets per dag een goed aantal om mee te beginnen. Op Facebook is het slim om te starten met twee posts per dag. Regelmatig posten laat zien dat je er moeite insteekt en het serieus neemt. Bovendien weten je volgers dat ze dagelijks even op je pagina moeten kijken omdat er weer updates zijn. Je bereikt zo ook de mensen die je bericht in eerste instantie hebben gemist.
  • Bepaal de vormgeving
    Goede afbeeldingen en video’s zijn belangrijker dan ooit. We hebben eerder op dit blog besproken hoe je goede afbeeldingen vindt. Besteed hier aandacht aan! Zonder audiovisueel materiaal vallen je posts weg tussen de rest.

Dit zijn een aantal kernpunten waar je op moet letten bij het maken van een contentkalender. Selecteer goede onderwerpen, bepaal hoe vaak je post en kies een aantrekkelijke vormgeving.

Meer weten over het maken van een contentkalender?

Neem dan contact op met Antal de Waij