8 opties voor je content marketing strategie
Er zijn grofweg acht strategische instrumenten om voor je organisatie een content marketing strategie te formuleren. Het zijn als het ware methoden en technieken die je kunt inzetten. Elk instrument heeft bepaalde eigenschappen die nuttig zijn om informatie over te brengen aan klanten. In welke mate je deze instrumenten inzet is afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je hebt, je financiële en creatieve situatie en de beschikbaarheid van technologische hulpmiddelen. Je kunt meerdere instrumenten tegelijkertijd inzetten. In het Content Marketing Canvas kiezen we enkele instrumenten per fase van de klantreis. De content marketing strategie instrumenten om uit te kiezen zijn;
1. Adverteren
Denk er hierbij aan dat er diverse manier van adverteren zijn zoals Advertenties in (dag)bladen, bannercampagnes (Pay Per Click + Cost Per Mille), Search Enginge Advertising (Google Adwords) (SEA), Facebook / Insta / LinkedIn, Video advertenties, Andere sociale media advertenties (Snap, TikTok), Retargetting (Remarketing), Sponsered advertising, Advertorials, Native advertising en In-game advertising.
2. Search Engine Optimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie is niet alleen een leuk woord voor Scrabble, maar heeft direct toegevoegde waarde voor een organisatie. Miljoenen bedrijven investeren in dit instrument, met als doel de eerste pagina van Google te bereiken op basis van relevante zoektermen die klanten gebruiken. Immers, waar ga je naartoe als je informatie zoekt over een onderwerp? Juist, naar Google! Het is dan ook essentieel dat jouw website hoog eindigt in de zoekresultaten, want een bedrijf dat niet vindbaar is in Google, bestaat online eenvoudigweg niet.
3. Storytelling
Voor goede storytelling is creativiteit nodig. Verhalen worden beter onthouden dan droge feiten, ze zijn memorabel. Verhalen geven context. Ze verschaffen de lezer een perspectief van je beweegredenen en bieden relevantie omdat mensen zich identificeren met de hoofdpersoon of verhalenverteller. Er zijn verhaalstructuren die voor organisaties al goed werken en die je in aangepaste vorm kunt gebruiken in jouw situatie. Hier kun je diverse verhaalstructuren in de vorm van cheatsheets downloaden.
4. Influencer marketing
Samenwerken met een influencer stoelt op de gedachte dat het geloofwaardiger is wanneer iemand anders jouw boodschap uitdraagt dan wanneer jij dat zelf doet. Dat is het uitgangspunt van influencer marketing. Dit zijn de activiteiten waarin je samenwerkt met contentmakers, influencers, die een zekere autoriteit of bereik hebben binnen jouw doelgroep. Door een samenwerkingsverband aan te gaan kun je influencers jouw boodschap laten vertellen. Ze kunnen de mening en houding van je doelgroep beïnvloeden door je product te bespreken op hun sociale kanalen. Denk ook eens aan CGI's!
5. Inbound marketing
Inbound marketing is een benadering die de nadruk legt op het aantrekken van klanten door middel van content die relevant, behulpzaam en niet storend is. Met inbound marketing vinden potentiële klanten je door middel van mediakanalen als blogs, zoekmachines en social media. In tegenstelling tot outbound marketing vecht inbound marketing niet om de aandacht van klanten. Door content te maken die de problemen en wensen van je klanten adresseert, trek je gekwalificeerde prospects aan en bouw je aan het vertrouwen en de reputatie van je onderneming. (Definitie door Hubspot) Inbound marketing hangt nauw samen met marketing automation, lead scoring en lead nurturing.
6. Utility content
Utility content is nuttige, behulpzame en functionele content en heeft verschillende verschijningsvormen. Denk bijvoorbeeld aan een formulier die een klant invult voor het aanvragen van een offerte of het doorgeven van de meterstanden. Deze contentcategorie dient als hulpmiddel voor bezoekers van je website en vergt vaak een inspanning van je klant. Het betreft een online content die behulpzaam is bij een beslisproces of de customer experience. Daarom zijn tools, functionele e-mails en bijvoorbeeld how-to video's ook een belangrijk strategisch instrument.
7. Product informatie
Waar je bij utility content een inspanning vraagt van websitebezoekers, bied je bij het verstrekken van productinformatie vooral gemak. De klant is op zoek naar een product, heeft iets in zijn hoofd en wil zeker weten dat een product voldoet aan zijn eisen en wensen. De online presentatie van je product is natuurlijk cruciaal voor de conversie.
8. User Generated Content (UGC)
User Generated Content, ook wel Consumer Generated Content genoemd, is het materiaal dat is gemaakt en geüpload op het internet (content) door niet-mediaprofessionals. Het uitgangspunt van UGC is dat content die is gemaakt door klanten en gebruikers van je product, veel geloofwaardiger is dan wanneer een organisatie zelf vertelt dat haar product of dienst heel goed is. UGC heeft een positieve invloed op de geloofwaardigheid van een bedrijf en wordt steeds meer ingezet als content voor commerciële doeleinden. Hier zie je een aantal voorbeelden van User Generated Content.
De kracht van een goede strategie zit in de gecombineerde inzet van deze instrumenten. Om na te gaan wat voor jou de beste combinatie is, beoordeel je elk instrument op zijn toegevoegde waarde. Je kijkt of het bij jouw organisatie past. De criteria hiervoor zijn tijd, geld, creativiteit en techniek.