Anchor (resized)

Anchor is de nieuwste ontwikkeling binnen de wereld van sociale media. Waar de focus in andere sociale media vooral ligt op visuele content, op bijvoorbeeld Instagram, of tekst, bijvoorbeeld op Twitter, besteedt dit nieuwe sociale medium aandacht aan audio. Op 9 februari is de app gelanceerd in de App Store.

Wat is Anchor?

Anchor is een sociale media app, zoals Instagram, die werkt door informatie te delen vanaf een account met volgers. Dit keer spelen alleen niet tekst, afbeeldingen of video’s de hoofdrol. Audiofragmenten staan centraal. Een opname van maximaal twee minuten heet een ‘wave’. Je hebt geen mogelijkheid om te reageren met een tekstbericht, je kunt alleen een ‘wave’ terugsturen als reactie.

De geschiedenis van Anchor

De oprichters heten Michael Mignano en Nir Zicherman. Mignano is voorzitter van het bestuur. Zicherman is technisch directeur. Er werken in totaal slechts vier mensen en het team haalde bijna twee miljoen dollar op bij investeerders. De oprichters waren altijd al geïnteresseerd in online audio maar mistte ‘de conversatie’. Mignano zegt in een interview met Business Insider:

“Unlike traditional radio, Anchor is multi-directional, it’s not a one-way broadcast. When you listen to the radio, there’s no way to interact with it … On Anchor, you can reply to everything you hear to start a real discussion.

De slagingskans van Anchor

Ondanks dat het open sociaal platform is en je fragmenten kunt aanbedden zijn er ook nadelen. Zo is het voor iedereen mogelijk om in te springen in een gesprek. Soms zit je daar helemaal niet op te wachten. Ook is audio slecht te indexeren. Bij een tekst kun je snel scannen, een video kun je doorspoelen, maar een audiofragment moet je toch écht beluisteren om erachter te komen waar de waardevolle informatie zich bevindt.

Meer weten over de ontwikkelingen binnen de wereld van sociale media?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: NRC.nl