Wie de laatste twee tot drie weken het dagelijkse nieuws heeft gevolgd weet het al, een aantal reputaties is beschadigd geraakt. Professor Tulleken, de arts die de medische toestand van prins Friso samen met zijn vrouw, journalist bij NRC, wereldkundig maakte, gaat niet de geschiedenis in als een kundig arts maar als ‘die mijnheer die mond niet kon houden’ en daarmee zijn beroepsgeheim schond.

We blijven even in de medische sector. Het VU Medisch Centrum Amsterdam geeft TV producent Eyeworks en RTL toestemming om te filmen op de afdeling spoedeisende hulp. Hiermee overtreden de TV makers eenvoudigweg de wet. Natuurlijk hebben VUMC en Eyeworks met de beste intenties een voorlichtend en interessant TV programma willen maken. Toch zullen de artsen van het VUMC de komende jaren nog vragen van patiënten en hun naasten moeten beantwoorden ‘of we niet gefilmd worden’. Het vertrouwen is geschonden.

Zo maar twee voorbeelden. Waarbij bijzonder is, dat de mensen die het betreft hoog opgeleid zijn en tot op zekere hoogte gewend zijn aan publiciteit. Ze werken bij instellingen en bedrijven die beschikken over eigen juristen of misschien zelfs een afdeling compliance. Toch is het misgegaan. Wat zijn nu de factoren waardoor het misgaat. Is het miscommunicatie, veronachtzaming van reguliere procedures? Of beschikken we allemaal wel eens over een ‘blinde vlek’. Wat het ook is we gaan het op 5 maart aanstaande tot op de bodem uitzoeken!

MediaPartners Group organiseert op 5 maart in het Cobra Museum in Amstelveen een inspirerende middag over reputatiemanagement en communicatie. Werk je als communicatie- of marketingprofessional aan opdrachtgeverszijde en heb je je nog niet opgegeven? Claim dan nu een van de laatste plekken en wees van harte welkom!

Alec Bergsma