Bloggen en SEO

Het internet kenmerkt zich door een stortvloed aan informatie. De meeste mensen gebruiken een zoekmachine om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Wil je opvallen? Dan moet je iets doen dat écht uniek is of aandacht besteden aan SEO. Deze afkorting staat voor search engine optimization. Met andere woorden, het aanpassen van je content zodat Google het oppikt. Denk hierbij aan het gebruiken van trefwoorden in je url, domeinnaam en in je tekst. Zo maak je het Google gemakkelijker om je pagina te indexeren. Deze zal vervolgens beter gevonden worden door de machtige zoekmachine. Het gevolg hiervan is meer bezoekers op je website.

Bloggen is een geweldig hulpmiddel hiervoor. Het is een arbeidsintensief proces dat de afgelopen jaren zijn effectiviteit heeft bewezen. Een onderzoek door HubSpot laat zien dat bedrijven die regelmatig bloggen tot wel driemaal zoveel bezoekers op hun website verwelkomen. Meer content betekent een grotere aanwezigheid in de zoekresultaten van Google. Wil je zelf ook beginnen met bloggen en SEO? Dan zijn hier een aantal tips die je op weg helpen.

Zes tips om succesvol te bloggen
  • Creëer waardevolle content
    Content die niet gelezen wordt zit niemand op te wachten. De informatie die je biedt moet meerwaarde hebben. Je wilt namelijk graag dat andere sites naar jou blog gaan linken. Doe dit op regelmatige basis, want iedere nieuwe blogpost die je schrijft wordt geïndexeerd door Google. Dit vergroot de kans dat mensen op je website terechtkomen.
  • Schrijf titels die de aandacht trekken
    Zoals eerder beschreven: het internet puilt uit van de content. Je wilt natuurlijk wel opvallen. Door leuke titels toe te passen in je blogs val je op tussen de massa. Ook op het gebied van bloggen en SEO is dit een slimme zet. Originele titels kennen namelijk minder concurrentie in de zoekresultaten.
  • Los de problemen van je lezers op
    Dit valt samen met het eerste punt. Je wilt een meerwaarde zijn voor de lezer. Vraag je af welke problemen je lezer zoal heeft en probeer deze op te lossen.
  • Maak je content ‘evergreen’
    Evergreen betekent niets anders dan content zonder houdbaarheidsdatum. Aangezien Google je pagina niet zal de-indexeren (tenzij er écht iets mis is) zullen mensen deze jarenlang vinden. Het is dus zonde om blogs te schrijven die na een jaar niet meer interessant zijn. Hou hier rekening mee als je schrijft.
  • Gebruik long-tail keywords
    Het wordt nu iets technischer. De trefwoorden waar we het eerst over hadden? Dit zijn zogenaamde keywords. Dit zijn zoektermen die mensen intypen in Google. Long-tail keywords zijn lange gedetailleerde keywords gericht op een niche. Hierdoor is de concurrentie van andere pagina’s een stuk minder groot. Denk bijvoorbeeld aan het verschil in zoekresultaten als je zoekt op ‘groothandel’ en ‘groothandel vrieslollies in Bunnik’.
  • Gebruik call-to-actions
    Het is verstandig om e-mail adressen te verzamelen van iedereen die je site bezoekt. Dit kan bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Door een call-to-action toe te voegen aan je website kun je ze actief vragen om zich in te schrijven. Zorg er wel voor dat je een aantrekkelijke site hebt. Met goed geschreven artikelen en een aantrekkelijk uiterlijk. Anders laten ze de nieuwsbrief waarschijnlijk links liggen.

Door bovenstaande tips toe te passen zul je zien dat je pagina meer bezoekers gaat trekken.

Meer weten over bloggen en SEO?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: problogger.net.