Een briefing schrijven, hoe doe je dat?
Je wil een briefing schrijven? Heel eerlijk, hieronder vind je een groot aantal onderdelen waaraan de ideale briefing voldoet. De praktijk is echter weerbarstiger dan de ideale situatie. Soms, wanneer je een briefing gaat schrijven, is niet alle informatie voorhanden maar start je toch met een project. Niet alle opdrachtgevers hebben alle informatie tot hun beschikking. Wees dus gerust wanneer jouw briefing niet voldoet aan het ideale plaatje. Dat doet het bijna nooit. Wél is het goed om te weten welke informatie er allemaal beschikbaar zou moeten zijn. Het liefst voordat je begint. Handel onderstaande onderdelen van de briefing dan ook af en benoem indien informatie niet beschikbaar is of wanneer die informatie wél beschikbaar is. Pas dit briefing grid gerust aan jouw persoonlijke situatie aan.
Achtergrondinformatie
Een korte omschrijving van de aanleiding om een project te briefen. Waarom communiceer je? Waarom kies je voor bepaalde middeleninzet?
Hoe past dit project in de strategie
Geef hierbij aan in welke fase van de klantreis een project valt. Motiveer waarom dat zo is.
Doelstelling
Wat is het doel van het project? Denk hierbij aan je KPI’s. Een goede briefing relateert een project altijd aan het ‘hogere’ doel. Benoem de KPI’s zowel kwalitatief als kwantitatief. Dan is het maar duidelijk.
Doelgroep
Wat is de doelgroep met wie je wilt communiceren? Geef een link naar uitgewerkt persona’s. Benoem de demografische variabelen van je doelgroep. Zie ook klantinzichten.
Klantinzichten
Beschrijf de doelgroep niet alleen op basis van demografische kenmerken maar ook op basis van gedragskenmerken. Wat is typisch aan deze doelgroep? Welke gedragingen hebben zij? Welke mediaconsumptie gedrag heeft de doelgroep doorgaans?
Boodschap/Belofte
Beschrijf in maximaal 2 regels wat de kernboodschap van de communicatie moet zijn.
Bewijsvoering/Reason(s) to believe
Geef vervolgens aan waarom de doelgroep deze belofte moet geloven. Bijvoorbeeld een onderzoek dat je in de bijlage meestuurt met de briefing. Denk hierbij aan de pains en gains van een persona.
Wat zijn conversie argumenten of (emotionele) redenen om te reageren op de te maken content?
Oplossingsrichting(en)
Vaak hebben klanten al een bewuste keuze gemaakt. Bijvoorbeeld op basis van tijd of budget. Geef in enkele bullits aan welke alternatieve denkrichtingen als zijn gemaakt en waarom je kiest voor een bepaalde opdracht. Benoem welk probleem moet worden opgelost.
Huisstijl / Tone of Voice
Meestal staat onder dit kopje “huisstijl ja/nee”. Mag een creatieve content maker hiervan afwijken? Dan kun je dat hier vermelden. Afwijkingen kunnen voorkomen. Denk maar eens aan een strenge betalingsherinnering.
Opdracht
Hier staat wat de contentmaker moet aanleveren. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Bijvoorbeeld;
- Lever een artikel tussen de 800-1000 woorden.
- Maak een video van maximaal 30 seconden.
- Schrijf een samenvatting van 350 woorden van dit rapport.
Enkele tip over de opdracht
Wat zijn de minimale eisen zijn en waar een contentmaker vrijheid heeft.
Juridische kaders
Zijn er juridische zaken waarmee rekening moet worden gehouden? Denk aan actievoorwaarden, beeldrechten
Zoektermen/SEO
Welke zoekwoorden dienen te worden opgenomen in een tekst? Tip doe dit vooraf en niet tijdens het schrijven van je briefing of opnames.
Distributiekanalen
Via welke distributiekanalen wordt de content onder de aandacht gebracht? Soms is dat een website maar soms ook zijn derden betrokken. (Denk daarom goed aan technische formaten).
Budget en tijdlijn
Handig om zowel het budget als een timing in de briefing te schrijven.
Proces van dit contentstuk
Beschrijf het goedkeuringsproces. Kortom, wie zijn er allemaal betrokken bij het maak/goedkeuringsproces. Erg handig voor je definitieve planning.
- Stap 1:
- Stap 2:
- Stap 3:
- Stap 4:
- Akkoord door:
Technische eisen
Het kan zijn dat een contentstuk specifieke technische eisen heeft. Denk aan:
- Eisen voor een hostingpakket
- Type fotografie
- Lettertypen
- Afbeeldingen
- Videoformat
- Advertentieformaten
Handige links
Geef een overzicht van webadressen die gebruikt moeten worden om naar te linken of voor bijvoorbeeld research
Contactgegevens:
Naam, telefoonnummer en e-mail adres van alle betrokkenen bij het proces. (zie ook “proces van dit contentstuk”.
Je briefing schrijven
Je hebt nu een mooi overzicht om een goede briefing te schrijven. Heb je de smaak te pakken? Download dan hier het template op de website van het boek Content! Zuurstof voor je klanten.nl. Onthoud dat de praktijk meestal inhoud dat je niet alle informatie hebt en dat dat ok is. Streef ernaar om zoveel mogelijk in je briefing te schrijven en stuur eventueel informatie of updates van je briefing na aan betrokkenen.
Ik ben benieuwd of je op basis van dit format een briefing gaat schrijven! Veel succes!