Contentmarketing en contentstrategie: wat is het verschil?
Contentmarketing en contentstrategie vullen elkaar aan en zijn niet hetzelfde. Sommige mensen halen de termen marketing en strategie door elkaar. Wanneer je content maakt voor je bedrijf betekent dit nog niet dat je een strategie hebt. Daarom lees je hier wat het verschil is en waarom dat je ze allebei nodig hebt.
Wat is contentmarketing?
Er bestaan heel veel definities van contentmarketing. Van al deze verschillende definities is er niet één de beste. Wél zijn in de definities overeenkomsten te vinden.
Zo is contentmarketing gericht op het werven en behouden van klanten. Maar dit kan natuurlijk op verschillende manieren. Content bevat niet altijd een promotionele boodschap. Het is niet altijd reclame. Het draait om het delen van betekenisvolle en nuttige informatie voor je doelgroep. Contentmarketing is simpel gezegd het maken, publiceren en verspreiden van waardevolle content. Het werkt goed omdat contentmarketing niet (altijd) een product of dienst probeert te verkopen. Content marketing probeert behulpzaam te zijn en bouwt vertrouwen. Je hebt bij contentmarketing allerlei instrumenten nodig. Denk daarbij aan tools, kanalen en contentformats.
Ik heb de diverse interpretaties van contentmarketing bestudeerd en de belangrijkste overeenkomsten als definitie opgeschreven in het boek Content! Zuurstof voor je klanten
‘Contentmarketing is een consistente meetbare marktbenadering die de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plaats, in de juiste vorm aan de juiste klant presenteert, met als doel een winstgevende klantrelatie te realiseren.’
Wat is een contentstrategie?
Contentstrategie is een beschrijving van de aanpak van je contentmarketing activiteiten. Het is de bouwtekening van je contentmarketing. Je content strategie is daarmee de rode draad, je houvast, in je contentmarketing. In je content strategie maak je keuzes op basis van onderzoek naar het gedrag van je klant. Deze keuzes leg je vast, je documenteert je content strategie. Een goed vastgelegde contentstrategie helpt de mensen in je organisatie te focussen de doelstellingen van je contentmarketing.
Kortom; het resultaat van je contentstrategie is een framework, een leidraad, terwijl het resultaat van je contentmarketing de invulling is, om tot een consistent meetbare marktbenadering te komen die de juiste informatie op het juiste moment op de juiste plaats in de juiste vorm aan een klant presenteert.
Een content strategie draagt bij aan een organisatie cultuur om de informatiebehoefte van klanten voorop te stellen in je communicatie met klanten. Het leidt vaak tot het inzicht dat klanten niet alleen informatie nodig hebben over je product of dienst. Je content strategie geeft zuurstof aan het onderscheidend vermogen van je organisatie én helpt klanten. Wil jij een contentstrategie voor je bedrijf maken maar weet je niet hoe dat moet? Ik kan je hierbij helpen.
Contentstrategie framework
Het raamwerk waarin je content strategie is vastgelegd heb ik beschreven in het Content Marketing Canvas en bevat de volgende elementen;
1. Het Content Marketing fundament
- Het vastleggen van je content marketing doelstelling en Key Performance Indicator's (KPI's)
- In kaart brengen van de informatiebehoefte van je doelgroep
- Het identificeren van de klantreis met daarin touchpoints.
2. Het kiezen van strategische Instrumenten
Er zijn een aantal strategische instrumenten om voor je organisatie een strategie te formuleren. Het zijn als het ware methoden en technieken die je kunt inzetten. Elk instrument heeft bepaalde eigenschappen die nuttig zijn om informatie over te brengen aan klanten. Deze instrumenten zijn;
- Adverteren
- Search Engine Optimalisatie
- Storytelling
- Influencer marketing
- Inbound marketing en marketing automation
- Utility content
- Productinformatie
- User Generated Content
3. De creatieve invulling van je strategie
- Je content formats kiezen zoals tekst, video, audio of een combinatie daarvan.
- Het kiezen van je contenttype
- De distributie van je content