De rol van content binnen marketing is groot. Content en contentarketing is, naast adverteren, een van de belangrijkste zichtbare uitingen van marketing. Het resultaat is echter verschillend. Adverteren is interrumperen zeg ik altijd. Content is faciliteren. Content bouwt aan vertrouwen. Voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen adverteren. Wél ben ik tegen onnodig adverteren. Ook ben ik tegen het idee dat advertentie campagnes de enige uitingsvorm van marketing zijn. Hiermee bedoel ik dat het resultaat van goede (content)marketing meer bekendheid zal zijn, én dat je een waardevolle bron bent én het vertrouwen genieten van je doelgroep.
Goede marketing bouwt aan vertrouwen
Ik zal eerlijk zijn. Ik ben een ‘cord cutter’. Ik heb enkele jaren geen TV gekeken, enkel Netflix en YouTube. Ik heb advertenties in de vorm van TV reclames geen moment gemist. Tijdens de corona-crisis, waarin we met elkaar thuis zaten, is ook lineaire TV regelmatig aangezet. Helaas, is mijn standpunt over TV opnieuw bevestigt. Er is in de afgelopen jaren weinig veranderd. Naast programma’s met spelletjes, vaak oudere films en actualiteitenprogramma’s was ook de inhoud van reclames nauwelijks gewijzigd. Toch blijft het een waardevol medium om bepaalde doelgroepen te bereiken. Met name voor 1 van de peilers van vertrouwen, namelijk bekendheid.
Goede marketing ontwikkelt empathie
Bekendheid is essentieel voor een organisatie. We doen immers niet aan marketing voor de leut. We willen dat ons bedrijf of product bekend is bij potentiële klanten, want wat de boer niet kent dat vreet-ie niet. En daar komt empathie en dus vertrouwen om de hoek kijken. Klanten willen er ook iets bij voelen. Dat gebeurd veel via sociale media. Daar kun je immers bedrijven leren kennen in hun dagelijks leven.
Daarom is het van belang, op deze media met zijn steeds uitbreidende vormen, goed aanwezig te zijn en te ‘engagen’ met je volgers. Het is van belang dat je Top of Mind bent en laat zien wie je bent, en dat je te vertrouwen bent. Maar ook dat je aanwezig bent, het liefst in de inbox van je klant met behulzame informatie, met nieuws die ze nodig hebben en handige tips. Als (digitale) marketeer is het van belang dat je minimaal een aantal zaken op orde hebt om je concurrentie om de aandacht het hoofd te bieden;
- Social Media marketing;
- Content voor je inbound marketing zoals blogs, white papers, case studies;
- E-mail marketing, het liefst geautomatiseerd en persoonlijk;
- Search Engine Optimalisatie.
Het idee is om onder de aandacht te zijn en consistent behulpzaam aanwezig te zijn. Dit stelt klanten in de gelegenheid je te leren kennen en gevoel te krijgen bij wie je bent. Je wordt een continue bron in het leven van je klanten. Adverteren kan daarbij een heel goed instrument zijn. Maar wil je echt bekend staat om je commercials en wil je om méér bekend staan? Lees dan even verder…
Een bron van informatie en hulp
Wees extreem gefocust op je klanten. Vraag jezelf als marketeer af; voor welke soort marketing zullen mijn klanten me dankbaar zijn? Mensen zullen onthouden wanneer je ze helpt. Ze ervaren een gevoel van loyaliteit voor diegene die er altijd voor ze is en dat geldt ook voor marketing. Je content marketing moet dus niet alleen maar gaan over goed vindbaar zijn en het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Dat is natuurlijk een onderdeel van je content marketing, dat weet ik heus wel. Nee, je content marketing zou gefocust moeten zijn om klanten te helpen. Content die jouw klant kan gebruiken en deelt met anderen omdat ze het zo nuttig vinden. Daarmee bouw je aan vertrouwen.
Maak utility content
Utility content is nuttige, functionele content. Soms gepresenteerd als tool op een website. En soms als content die de helpende hand biedt. Denk daarbij aan formulieren die een klant invult voor het aanvragen van een offerte of om een formulier voor het berekenen van de maandelijkse hypotheeklasten voor mensen die willen weten hoeveel geld ze kunnen lenen om een huis te kopen. Deze hulpvaardige content categorie dient als hulpmiddel om de klantervaring soepel te laten verlopen. Nuttige content of tools vereenvoudigen en/of verkorten het koopproces en bevestigen klanten in hun gedrag. Daarnaast geven ze de klantervaring een boost en scheppen ze vertrouwen! Denk hierbij aan;
- pop-up op de website waarin je vraagt om toestemming om een cookie te plaatsen.
- knop waarin een klant kan aangeven akkoord te zijn met verwerking van zijn of haar gegevens.
- verwijzing van je webshop naar de betaalprovider.
- bedankpagina nadat je klant een bestelling of review heeft geplaatst.
- bevestiging per e-mail waarin je bevestigd dat een inschrijving goed is verlopen.
Van empathie naar vertrouwen
Voor empathie heb je slechts één persoon nodig die iets voelt. Maar voor vertrouwen heb je twee partijen nodig. Vertrouwen wordt verdiend. Voor bedrijven betekent dit dat je regie neemt. Je klanten willen weten of je ze echt begrijpt en dat ze niet een onderdeel zijn van een doelgroep. Ze willen gezien worden én hulp. Het is daarbij van belang je klant goed te kennen. Een instrument daarvoor is onder andere het ontwikkelen van een buyer persona en inzicht krijgen in hun koopgedrag.
Het luisteren naar je klanten en het bestuderen van hun gedrag vertelt je iets over hun ervaring en helpen je als organisatie in het hoofd te kruipen van je klant zodat je empathie krijgt voor de situatie van jouw klant.
Contentmarketing die meer is dan adverteren
Adverteren is een hele mooie en goede aanvulling op een groot aantal instrumenten die je als content marketeer tot je beschikking hebt. Ik ervaar dat veel marketeers te snel naar het advertentie instrument grijpen en daarmee hun klanten, maar ook zichzelf te kort doen.
Wanneer je je echt verdiept in de motieven van je klant en een laserfocus hebt voor zijn situatie dan ben je in staat je marketinginspanning om te zetten in vertrouwen. Je bouwt vertrouwen door het ontwikkelen van marketing initiatieven door ze te helpen wanneer ze daar klanten behoefte aan hebben. (En dat hebben ze!). Alles wat je als markteer doet is;
- van toegevoegde waarde voor het leven van je klant;
- eenvoudig te begrijpen;
- gemakkelijk om actie te ondernemen;
- deelbaar met hun vrienden, kennissen en collega’s;
- authentiek en heeft geen kleine lettertjes.
Wat je als marketeer met je content doet bepaalt of je bekend wordt als betrouwbare bron van informatie. Je zult daarvoor bergen werk moeten verzetten. Immers, er is geen vertrouwen zonder dat je daar iets voor doet. Maak daarom content die ze behulpzaam is.
Klanten hebben altijd een beperkt budget en daarom zal elke keuze worden gewikt en gewogen. Als je ooit een slechte ervaring hebt gehad met een product omdat het niet aan je verwachtingen voldoet dan doe je dat niet gauw een tweede keer. Voor veel klanten is jouw content de belangrijkste bron van interactie. Dat is daarom DE kans om aan je klant te laten zien dat je te vertrouwen bent. Niet door ze te vertellen dat dat zo is maar door ze met je content te laten ervaren dat je ze helpt.