Contentmarketing doelstelling Thoughtleadership

Thoughtleadership

Het maken van content is geen doel op zich. Content is een middel om een doel te bereiken en je organisatie te ondersteunen. Denk daarom goed na over de vraag welke doelstelling je in een bepaalde fase van de klantreis wilt realiseren. Een doelstelling in de See fase van de customer journey is voor veel bedrijven het worden van een Thoughtleader. 

Thoughtleadership: het vestigen of versterken van autoriteit

Iedere organisatie heeft een specialisme. Daarmee inspireert zij anderen en wordt toegevoegde waarde in het leven van klanten geleverd. Ben je de olympisch kampioen in je sector, dan is dit een beproefde doelstelling. Klanten willen graag iets kopen bij de kampioen, omdat ze weten dat ze dan het beste van het beste krijgen. Hoewel het altijd de bedoeling is om een product of dienst te verkopen, laten bedrijven als thoughtleader juist ook zien waarom ze specialist, de kampioen, zijn. Dit doen ze door het delen van kennis en onderzoek, zonder daarvoor direct iets terug te vragen. Ze winnen daarmee vertrouwen.

Definitie van een thoughtleader: ‘Een thoughtleader is een individu of organisatie die door prospects, klanten, media, tussenpersonen en zelfs concurrenten wordt gezien als autoriteit in een bepaald domein, doordat deze bekende gedachtepatronen of een perspectief weet te doorbreken en hiermee waarde creëert.’

Een belangrijk aspect uit bovenstaande definitie is dat je jezelf niet als thoughtleader kunt bestempelen; anderen kennen je dit predicaat toe. Zowel bedrijven als personen kunnen thoughtleaders zijn. Beide zullen eerst flink moeten investeren in tijd en geld voor publicaties en onderzoek. Door met nieuwe inzichten en innovatieve producten te komen, verzetten ze de bakens in een sector. Ze zijn een pionier op hun vakgebied en dat geeft ze een voorkeurspositie in het hoofd van potentiële klanten. Ben je een succesvolle thoughtleader? Dan kun je een hoger tarief vragen, omdat je meer aanzien hebt. Zowel een bedrijf als een individu is er dus bij gebaat om erkend te worden als thoughtleader, omdat dit je waarde verhoogt – met positieve financiële veranderingen tot gevolg.

Content van thoughtleaders kenmerkt zich door actualiteit. Ze haken razendsnel in op nieuwe ontwikkelingen binnen de sector of doen zelfs voorspellingen. Hiermee bouw je als organisatie aan het beeld van een betrouwbare en belangrijke speler binnen het werkveld. Met online content kan het bedrijf zich profileren als een onderneming die kwalitatief goede producten en hoogstaande service biedt en op de hoogte is van actuele ontwikkelingen. Blogs, video’s, presentaties,  whitepapers en opiniestukken worden vaak gebruikt om thoughtleadership effectief uit te dragen.