Contentmarketing met Star Wars

Ondertussen heeft Star Wars: The Force Awakens vele records verbroken. Het is de snelste film die tot 1 miljard dollar omzet kwam en de grootste omzet ooit genereerde in een openingsweekend in december. Iedere website besteedde destijds aandacht aan de opening, maar ook de verbroken records blijven aardig nagalmen. Wij voelen ons dus ook geroepen om om hier aandacht aan te besteden. Maar ‘posten om te posten’ doen wij bij Engagement Media niet, uit het nieuwe avontuur van Luke, Han en Leia vallen namelijk een aantal goede contentmarketing lessen te halen. Dat Disney contentmarketing met Star Wars beheerst is de afgelopen jaren namelijk méér dan duidelijk geworden.

Content is meer dan alleen woorden

Een van de belangrijkste lessen is dat je content niet alleen moet zien als lange artikelen van 5000 woorden of blogposts. Content is namelijk veel meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan infographics, memes, video’s, reviews en podcasts. Dat heeft Disney heel goed begrepen. De afgelopen jaren hebben ze met gigantisch succes druppelsgewijs content vrijgegeven over de nieuwe film. Dit omvat een breed spectrum aan inhoud zoals liveblogs, afbeeldingen, tekst en video’s. Met een zeer grote stroom reacties als gevolg op iedere handeling. Bij Disney weten ze namelijk heel goed dat Star Wars een zeer trouwe fanbase heeft. Deze grote schare loyale liefhebbers wachtte met smart op ieder teken van leven dat de film gaf in het traject richting de première. Het maakt dan niet uit of het gaat over het uiterlijk van de set of het ontwerp van een nieuwe droid.

Fases van contentmarketing met Star Wars: The Force Awakens

De content omvatte verschillende fases van de productie van de film zoals:

  • Casting & productie
  • Het filmproces
  • De teasers/mini-trailers
  • Liveblog vanuit Comic Con
  • Poster en volledige trailer
Wil je graag meer weten over contentmarketing?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: ahrefs.com.

Foto: Lauren Elisabeth / Shutterstock.com