Creatief zijn is niet moeilijk. Ik geloof niet dat er één mens ter wereld bestaat dat niet iedere dag ideeën heeft. Binnen nano-seconden bedenken mijn briljante buurjongetjes tientallen manieren waarop zij een fantastische boomhut kunnen bouwen. De uitvoerbaarheid daarvan, dat is weer een ander verhaal.

Ziezo, het bruggetje is er. In mijn werk voor Engagement Media is dat niet veel anders. Mijn taak is de content voor onze verschillende klanten zo levendig, stijlvol of verrassend mogelijk te maken. Op welke manier? Dat staat vaak volkomen vrij. Maar dan natuurlijk wel binnen een budget, een huisstijl of communicatie-campagne.

Less is more
Het is de kunst om iedere keer weer binnen de lijntjes te kleuren, maar wel net even iets extra’s te bieden. Voor veel ontwerpers geldt daarin al jaren hetzelfde motto: less is more. De eenvoudigste ideeën zijn vaak het beste.

Een tijdje geleden kwam ik daarvan een geweldig voorbeeld tegen. In Zweden zou een nieuw filiaal van IKEA geopend gaan worden. Ter promotie daarvan werd de bedrijfsmanager van IKEA gevraagd een foto van één van zijn nieuwe showrooms op Facebook te plaatsen. Iets waar op zichzelf weinig mensen aandacht gehad voor zouden hebben.

Het slimmigheidje was om ieder artikel op de foto weg te geven aan diegene die zichzelf als eerste tag-de op de foto.  Zodoende verspreidde iedere tagger vrijwillig de foto, en dus ook de naam IKEA, aan iedereen binnen zijn netwerk. Bekijk het filmpje over de campagne.

This article is engaged by  Joost van der Wiel