Ideale lengte van online

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: schrijven is schrappen. De gemiddelde websitebezoeker is snel afgeleid, dus je hebt weinig tijd om de aandacht te grijpen. Dit lukt het beste met korte en krachtige teksten. Maar hoe lang moeten deze teksten precies zijn? De helden van Buffer zochten het uit

Ideale lengte van online social media berichten

    Bij Twitter heb je niet veel te kiezen. Je bent namelijk gelimiteerd aan 140 tekens. Toch is het verstandig om ze niet allemaal te benutten. Van Facebook krijg je meer vrijheid, maar ook daar geldt dat het verstandig is om geen ellenlange teksten te schrijven. Nu social media steeds interactiever wordt is het bovendien verstandig om je informatie te delen met behulp van video’s, afbeeldingen en infographics. Het ideale aantal tekens ligt namelijk lager dan je zou verwachten.

  • Twitter
  • Tussen de 71 en 100 tekens is de sweetspot. Als tweets korter zijn dan 100 tekens vertonen ze 17% meer engagement. De toegestane lengte is schaars op Twitter, dus een lange tweet is sowieso af te raden. Een kort bericht laat bovendien ruimte over voor afbeeldingen, links en video’s.

  • Facebook
  • Ongeveer 40 tekens. Langere Facebookberichten kunnen rekenen op maar liefst 86% meer engagement. Of dit komt omdat korte posts vaker video’s bevatten is niet onderzocht, maar de kans is groot.

  • Google+
  • Ongeveer 60 tekens. Bijkomend voordeel: hierdoor kort Google de post in de zoekresultaten niet af. Dit ziet er mooier uit en mensen zijn eerder geneigd om op de link te klikken.

Ideale lengte blogberichten

    Hier maken ze een onderscheid in de lengte van titels en tekst. De titel dient korter te zijn dan je waarschijnlijk verwacht, terwijl de tekst aardig lang mag zijn. Goed nieuws voor de fanatieke schrijvers onder ons!

  • Titels
  • Voor blogtitels is de ideale lengte, schrik niet, zes woorden. Onderzoek toont aan dat de meeste mensen niet meer dan de eerste én laatste drie woorden van een titel lezen. Dus maak je gehele titel zes woorden lang en ze lezen het helemaal.

  • Tekst
  • Hier maken ze een onderscheid tussen leestijd en aantal woorden. De perfecte leestijd is zeven minuten. Dit staat gelijk aan 1600 woorden. Interessante afbeeldingen en video’s toevoegen is natuurlijk nooit een slecht idee. Bovendien is het erg gemakkelijk om het aantal woorden naar beneden te brengen maar de lees- en kijktijd in stand te houden.

Meer weten over online content?

Onderstaande infographic de ideale lengte van online content handig samen. Mocht je meer informatie willen, neem dan gerust contact op met Antal de Waij.
Ideale lengte van online

Bron: Buffer