Facebook in je online marketingplan

Steeds meer mensen vertrouwen op hun mobiel als informatievoorziening. Dit kan bijvoorbeeld via social apps zoals Twitter en LinkedIn of nieuwsapps zoals Nu.nl en NOS. Een van de meest gebruikte mobiele apps is Facebook. Dit zal jullie niet verrassen. Wil je werken aan je online aanwezigheid, dan is Facebook wellicht een goede optie. Maar wanneer overweeg je Facebook in je online marketingplan?

Richt je niet op één online communicatiekanaal

Brad Goldberg ziet Facebook als één van de top twee online marketingkanalen. Het is belangrijk, maar niet belangrijker dan de andere gigant: Google. Toch kent Facebook een enkele voordelen.

De voordelen van Facebook

Mocht je na bovenstaande woorden twijfelen om Facebook in je online marketingplan op te nemen, lees dan deze voordelen even door. Facebook kent namelijk twee kenmerken die het platform bijzonder geschikt maken voor bepaalde vormen van online marketing.

Doelgerichtheid

Facebook is the way-to-go voor doelgericht adverteren. Met alleen in Nederland al meer dan 9 miljoen gebruikers kun je er simpelweg niet omheen. Tel daarbij de uitgebreide opties van Facebook op en je kunt zelfs de moeilijkste doelgroepen bereiken. Bijvoorbeeld: je hebt een milkshake merk en je wilt jongeren bereiken. Iedereen die ooit bij de McDonald’s is geweest, en dat zijn nogal wat mensen, heeft vast wel eens een milkshake besteld. Met Facebook is het mogelijk om Nederlandse jongeren tussen de 12 en 18 te targeten die McDonald’s liken. Dit is een voorbeeld van breed adverteren, er zijn namelijk nogal wat mensen die McDonald’s liken op social media. Verkoop je je milkshakes alleen in Zutphen? Dan is het misschien minder slim om alle Nederlandse jongeren aan te spreken. Voeg het kenmerk ‘woonachtig in Zutphen’ toe, en je groep wordt al heel wat smaller. Je ziet dat de mogelijkheden om bepaalde doelgroepen te bereiken gigantisch zijn.

Mobiele video

Nu het tv-gebruik afneemt werpt Facebook zich op als hét nieuwe platform voor video-advertenties. Zo kun je bijvoorbeeld binnen één campagne meerdere video’s maken specifiek gericht op een bepaalde doelgroep. Vervolgens kun je deze doelgericht pushen richting die gewenste doelgroep. Om even terug te komen op het milkshake merk: maak een video met een milkshake met koffiesmaak voor volwassenen, en een met kauwgombalsmaak voor kinderen. Promoot vervolgens iedere video bij de specifieke doelgroep. Dit zou bij traditionele televisie onmogelijk zijn.
 

Wil je meer weten over de rol van Facebook in je online marketingplan?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: contently.com.