Viral (resized)

Volvo veroverde in 2013 de online wereld met de ‘Epic Split’ video. Hierin speelt Jean-Claude van Damme de hoofdrol. Tussen twee rijdende vrachtwagens in maakt hij een epische split. De video ging viral. Het aantal views overstijgt anno 2016 de 80 miljoen. Een fantastische prestatie! Sinds dat succes hebben ze bij Volvo niet stilgezeten.

[responsive_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10″]

Wat heb je nodig voor een viral video?

Een viral video maken is moeilijker dan het lijkt. Je hebt een gespecialiseerd team nodig van professionals in uiteenlopende disciplines. Zo moet je weten wat je doelgroep leuk vindt, en moet je de resources hebben om de content te maken én verspreiden. Veel geld besteden maakt het ook een stuk gemakkelijker. Volvo heeft een gigantisch budget uitgetrokken voor de productie van deze video’s. Onder andere redacteurs, art directors, animators en verslaggevers zijn ingeschakeld om de video’s het maximale effect te laten bereiken. Dit is natuurlijk niet voor ieder bedrijf weggelegd, maar het levert wél leuke content op. Gebruik deze video’s dan ook vooral als inspiratie. Het zijn goede voorbeelden van online video’s die inspelen op de interesses van de doelgroep.

Ook goedkope low-budget video’s kunnen viral gaan en zelfs nog véél meer views genereren. Zo is deze video van een niezende panda ondertussen al meer dan 200 miljoen keer bekeken. Een goede timing en een gezonde dosis geluk spelen bij zulke video’s een grote rol. Op YouTube vind je miljoenen dierenvideo’s. Jouw video moet maar net opgepakt worden door de massa.

Levert het iets op?

Door de succesvolle video’s te koppelen aan een landingspagina’s op de websites van verschillende dealers genereert Volvo leads en sales op basis van hun online content. Met een goede return on investment als gevolg. Bovendien zijn de online video’s te gebruiken op verschillende kanalen. Ze zijn dus vaker inzetbaar en genereren zelfs jaren later nog aandacht.

Andere video’s van de truckfabrikant

[responsive_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=Y4UCVU3seac”]
In de ‘welcome to my cab’ campagne neem je een kijkje in de cabines van diverse Volvo trucks.

[responsive_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=PlFiKo64kQw”]
Deze video duurde een half jaar om te maken en verscheen een jaar na de Epic Split video. Je ziet een Volvo Truck, met Fifth Gear presentator Tiff Needell achter het stuur, racen tegen een Koeningsegg One:1. De video had een week nodig om een miljoen views te genereren. Dit leidde tot 412 earned media headlines in 35 verschillende landen.

Meer weten over online video?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: contently.com.