Instagram aanmaken

Instagram is in de laatste vijf jaar uitgegroeid tot een van de grootste sociale netwerken ter wereld. 2.1 miljoen Nederlands maken gebruik van dit sociale medium dat gericht is op visuele content. Door de nadruk op visuele content is het een perfect sociaal medium om als bedrijf je klanten mee te inspireren. Dit artikel leert je waar bedrijven op moeten letten als ze een account voor Instagram aanmaken.

Natuurlijk zijn er voor ieder bedrijf specifieke aandachtspunten waar je op moet letten voordat je Instagram gaat gebruiken. In dit artikel houden we het dan ook vrij algemeen. De onderstaande drie aandachtspunten zijn op ieder bedrijf van toepassing. De zes concrete tips aan het einde van dit artikel leveren hands-on advies voor het daadwerkelijk aanmaken van een account in de app en de eerste stappen bij het gebruiken ervan.

Aandachtspunten
  1. Start met een helder doel en creatief concept
    Goede Instagram campagnes koppelen een sterk concept aan een helder doel. Besteed hier aandacht aan. Of je nu awareness wilt verhogen of meer clicks wilt genereren. Creëer campagnes die je helpen dat doel te bereiken. Wijk hier niet van af.
  2. Zorg met je merk voor herkenbaarheid
    Maak je merk herkenbaar op Instagram voor al je campagnes. Gebruik eenzelfde kleurenpalet, compositie of stijl van fotografie. Hierdoor leggen lezers een verband tussen je posts en je bedrijf.
  3. Wees artistiek en lever kwaliteit
    Maak werk van je posts. Posts met een goede productiekwaliteit en een creatieve insteek werken het beste. Instagram gebruikers zijn op zoek naar posts die hen verbazen. Mooie creatieve beelden helpen om dit te bereiken.
Zes tips: een bedrijfsaccount voor Instagram aanmaken doe je zo
  1. Accountnaam
    Gebruik een accountnaam met een sterke link naar je bedrijf. Je bedrijfsnaam is perfect. Maak het niet moeilijker dan het is.
  2. Profielfoto
    Hou het eenvoudig. Gebruik je bedrijfslogo of -symbool. Hou er rekening mee dat de foto wordt verkleind in een cirkel.
  3. Tekst bij posts
    Stel vragen om je lezers betrokken te houden. Gebruik hashtags om je posts te categoriseren. Probeer verschillende lengtes van je tekst uit om erachter te komen wat het beste werkt bij je doelgroep.
  4. Commenten en liken
    Wees actief. Krijg je vragen of opmerkingen? Geef antwoord!
  5. Tagging
    Staan er personen die gebruikmaken van Instagram in een afbeelding? Tag ze! Hiermee koppel je ze aan de afbeelding in je post. Tag ook je locatie als dit het verhaal achter je post verduidelijkt.
  6. Tools
    Gebruik filters en tools als Hyperlapse, Layout en Boomerang. Deze zijn kenmerkend voor Instagram en hebben positieve effecten op de betrokkenheid van de volgers.
Meer weten over Instagram gebruiken als bedrijf

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: Instagram.