Buyer Persona

Voor iedere marketingstrategie is het belangrijk om te weten wie je klant is. Zeker als het een contentmarketing strategie betreft. Bij het schrijven van artikelen en berichten is het namelijk cruciaal dat je weet voor wie je het schrijft. Zonder deze informatie kun je geen succesvolle tekst schrijven.

Een hulpmiddel om je klant te definiëren is het maken van een buyer persona. Dit is een uitgebreide omschrijving van de kenmerken van een bepaalde klantgroep. Deze omschrijving helpt je om het probleem van de klantgroep te achterhalen zodat je met je bedrijf een oplossing kunt bieden. Het helpt ook om de goede tone-of-voice te bepalen. Bij het maken van een goede buyer persona is het belangrijk om een compleet beeld te krijgen van de klantgroep. Je richt je dus niet alleen op puur commerciële informatie, maar ook op interesses, hobby’s en hun persoonlijke achtergrond. Onderstaande vragenlijst maakt duidelijk waar je naar moet zoeken als je een buyer persona voor je bedrijf wilt maken. Deze vragenlijst kan voor ieder bedrijf op bepaalde punten afwijken, maar geeft een solide basis voor het creëren van een buyer persona. Schrijf met deze informatie voortaan effectieve teksten die je helpen je (content)marketingdoelstellingen te behalen.

Zo bepaal je een buyer persona
  • Rol binnen het bedrijf
    – Wat is je functie op je werk?
    – Hoe ziet een gemiddelde dag op je werk eruit?
    – Welke vaardigheden heb je nodig voor je werk?
    – Welke kennis en hulpmiddelen zet je in voor je werk?
    – Naar wie moet je rapporteren? Wie rapporteert er bij jou?
  • Doelen
    – Waar ben je verantwoordelijk voor?
    – Wat betekent het voor het bedrijf als jij succesvol bent in je werk?
  • Uitdagingen
    – Wat zijn je grootste uitdagingen?
    – Hoe ga je deze uitdagingen succesvol te lijf?
  • Bedrijf
    – In welke industrie of industrieën is je bedrijf actief?
    – Hoe groot is het bedrijf waar je werkt? (omzet of winst zijn hiervoor goede indicatoren)
  • Bronnen
    – Hoe leer je nieuwe informatie over je werk? Welke bronnen raadpleeg je daarvoor?
    – Welke publicaties of blogs lees je?
    – Op welke sociale netwerken ben je actief?
  • Persoonlijke achtergrond
    – Leeftijd?
    – Burgerlijke staat?
    – Opleiding?
  • Koopgedrag
    – Hoe communiceer je het liefst met verkopers?
    – Hoe communiceer je het liefst met vertegenwoordigers?
    – Gebruik je het internet om informatie in te winnen over producten? Zo ja, waar raadpleeg je deze informatie?
Meer weten over buyer persona’s?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: HubSpot.com