3. influencer (resized)

Eerder bespraken we al vijf nuttige tools voor influencer marketing. Dit keer gaan we dieper in op het proces. Wat zijn de eerste stappen die je moet nemen als je wilt beginnen met een influencer marketingcampagne? We maken hierbij een onderscheid tussen twee fases: de onderzoeksfase en strategie/planning. Dit artikel legt het belang en het proces van deze fases kort uit. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

De onderzoeksfase

In deze fase is het belangrijk om jezelf enkele vragen te stellen én te luisteren naar je klanten. Dit biedt inzicht om succesvolle berichten te creëren en te voldoen aan de wensen van het publiek. Al deze kennis kun je inzetten om de perfecte influencer marketingcampagne te ontwikkelen.

  1. Wat is het doel van je merk of bedrijf?
    Voor welk doel wil je dat klanten je product gaan gebruiken? Wat zijn de sterke punten?
  2. Hoe denken mensen nu over je bedrijf?
    Online is het eenvoudig om de meningen over je bedrijf te volgen. Op sociale media als Twitter of Facebook is de kans groot dat je feedback over je bedrijf tegenkomt. Schrik niet als dit negatieve feedback is, ook dat gaat uiteindelijk in je voordeel werken.
  3. Wat weet je over je doelgroep?
    Bij een influencer marketingcampagne is het belangrijk om het publiek centraal te stellen. Denk eerst aan je doelgroep voordat je na gaat denken over de influencer die je wilt gaan inzetten. Wat vinden ze belangrijk? Waar zijn ze online te vinden (Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter etc.)? Wat is hun buyers journey?
Strategie en planning van een influencer marketingcampagne
  1. Wat is het doel van je campagne?
    Wil je meer leads genereren of meer publiek naar je website trekken? Het is erg belangrijk om vóórdat je begint je doelen duidelijk te hebben.
  2. Wat is je budget?
    Het budget speelt vooral een grote rol op twee vlakken: contentcreatie en de influencer. De grootte van je budget bepaalt voor een groot deel hoeveel content je kunt creëren en welke influencer je kunt inzetten voor de campagne.
  3. Wat voor type campagne wil je gaan voeren?
    In deze fase kun je creatief worden. Waar luistert je doelgroep naar? Waar zijn ze naar op zoek? Zorg dat je voldoet aan hun wensen. Met een ruim budget kun je ervoor kiezen om de influencer in te zetten voor co-creatie. Influencers bezitten namelijk veel kennis en weten hun, en dus ook jouw, doelgroep te bereiken.
  4. Welke keywords wil je voor optimaliseren?
    Je wil dat je content wordt gevonden. Besteed dan ook aandacht aan SEO. Doe van tevoren research naar relevante keywords waar je in de campagne de nadruk op wil leggen. Onderschat deze stap niet! Google speelt online een gigantische rol en bepaalt voor een groot deel het succes.
  5. Schrijf een goede briefing
    Dit is belangrijk. Iedereen die met de campagne te maken krijgt moet namelijk op de hoogte zijn van de doelen, call-to-actions, de doelgroep, de influencer en de boodschap die je wilt overbrengen. Daarnaast moet je een plan klaar hebben liggen om het uiteindelijk resultaat van de campagne te meten.
Meer weten over influencer marketing?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: business2community.com