Rechtstreeks – Veel influencers hebben hun contactgegevens gewoon ‘in
hun bio’ staan, vaak in de header van hun socialmedia-account. Contact
leggen, ook wel influencer outreach genoemd, kan dan eenvoudig via deze
gegevens. Vertel helder en concreet wat je uit deze relatie wilt halen in termen
van budget en briefing. Houd in je achterhoofd dat het contact niet
altijd met je verwachtingen overeenstemt. Als een influencer je product niet
goed vindt, zal hij of zij het nooit aanraden.
• Via een agent of bureau – De meeste influencers die serieus bezig zijn met
content en willen samenwerken met bedrijven, zijn aangesloten bij een of
meer influencer agencies. Dit is doorgaans een combinatie van een boekingskantoor
en een reclamebureau. Influencer agencies helpen bedrijven
en influencers met ideeën, campagnestrategie, uitvoering en productie en
het meten en optimaliseren van online campagnes. Bekende agencies in
Nederland zijn Socialreblz (socialreblz.com), First (wearefirst.nl) en Hearst
(hearst.nl).
• Via marktplaatsen – Er zijn ook online netwerken waar je influencers direct
kunt benaderen. Het zijn een soort marktplaatsen waar ze hun diensten aanbieden.
Deze Influencer Marketing Platforms (IMP’s) bieden de mogelijkheid
om direct contact op te nemen. Voorbeelden zijn: juulr.com, influeno.
com, theinfluencersmovement.com (Tim) en bloggersnetwerk.nl.