Welke influencer sluit goed aan bij de doelgroep die je wilt bereiken? Zoek iemand die jouw doelgroep aanspreekt en wiens toon en manier van doen passen bij je bedrijf. Wat vindt je doelgroep belangrijk en waar is deze online te vinden? Ook bij een influencercampagne is het belangrijk om je klant centraal te stellen. Influencers in jouw markt vind je gemakkelijk zelf door social media goed te monitoren. Op basis van zoektermen identificeer je makers van populaire berichten in jouw sector. Daarnaast zijn er verschillende online tools beschikbaar om influencers te traceren. Heb je de juiste man of vrouw gevonden, dan kun je op diverse manieren contact leggen.

De juiste influencer vinden in de consumentenmarkt

Er zijn diverse manier om contact op te nemen met influencers zoals;

Rechtsreeks – veel influencers zijn goed benaderbaar via sociale media of hebben gegevens over hun bereikbaarheid op hun website staan.

Via een agent of bureau – steeds meer influencers weken met een Influencer Agency. Ze zijn als paddestoelen uit de grond geschoten in de afgelopen jaren. Ze helpen organisaties en merken, maar ook de influencers met de uitvoering en productie van een campagne.

Via markplaatsen – veel influencers staan op diverse marktplaatsen ‘in de aanbieding’. Via deze Influencer Marketing Platforms kun rechtstreeks contact zoeken en afspraken maken.

In dit artikel lees je meer informatie over het benaderen van influencers.

De juiste influencer vinden in de B2B markt.

Veel influencers zijn actief op de consumentenmarkt. In de B2B markt is dat een stuk minder. Veel B2B influencers zijn niet aangesloten bij agenten of netwerken. Om daar influencers te vinden doe ik vaak research door monitoringtools in te zetten en daarin zoektermen te plaatsen. De zoektermen categoriseer ik als volgt:

  1. Vakbladen: breng de vakbladen in een branche in kaart. Lees er enkele en noteer alle namen die je in het blad tegenkomt. Dit kunnen merknamen en persoonsnamen zijn.
  2. Hoogleraren: elk domein kent hoogleraren, lectoren en onderzoeksmedewerkers van universiteiten. Ze zijn gewend te publiceren en ze zijn gemakkelijk vindbaar. Speur de websites van die universiteiten af of gebruik Google hiervoor.
  3. Congreswebsites met sprekers: mijn ervaring is dat sprekers op congressen doelbewust de publiciteit zoeken en ook vaak artikelen publiceren. Ga dus op zoek naar congreswebsites en kijk in het overzicht van sprekers wie er relevant zijn in jouw vakgebied. Ze zijn vaak direct benaderbaar en hulpvaardig, ze zoeken niet voor niets de publiciteit.
  4. Vergeet je klanten niet! Vaak zijn tevreden klanten bereid om met je samen te werken aan meer publiciteit. Zo worden klanten ambassadeurs.
  5. Leveranciers in jouw vakgebied hebben niet zelden nieuws te vertellen in de vorm van innovaties. Bovendien hebben ze vaak communicatiekanalen die je kunt gebruiken. Dat komt de samenwerking alleen maar ten goede.
  6. Internationale websites van een vakgebied. Beperk je niet alleen tot Nederland, maar kijk eens over de grens naar interessante mensen die je op de hoogte stelt van jouw activiteiten.
  7. Journalisten van vakbladen zijn per definitie influencers.
  8. Fabrikanten in jouw branche hebben vaak blogs. Breng ze op de hoogte van jouw activiteiten.
  9. Bloggers/vloggers: collega-bedrijven beschikken misschien over een blog. Betrek ze bij jouw activiteiten.