Een duidelijk opgestelde overeenkomst is nodig om de belangen van beide partijen te behartigen. Maak heldere afspraken over doelstellingen in de vorm van concrete KPI’s, betalingen, betaaltermijnen, maar ook over de productie en het (her)gebruik van content (zoals foto’s en video). Bij het werken met influencers is het verstandig de Nederlandse Social Media Code te raadplegen.
Hierin staan de belangrijkste regels en verplichtingen voor zowel adverteerder als influencer. Deze kun je downloaden in de online omgeving. Benadruk in de overeenkomst altijd dat de reclamecode voor social media dient te worden nageleefd. Het komt voor dat influencers, om een campagne succesvol te maken, middelen aangrijpen die de effectiviteit van jouw campagne kunnen beïnvloeden. Denk daarbij aan het kopen van volgers of het inzetten van robots om een campagne te liken. Neem in een overeenkomst op dat je dit niet wilt. Wanneer je hiervoor een influencer agency inzet, zal dat toezien op een goede overeenkomst voor beide partijen.