Er zijn veel campagnetactieken die organisaties in een samenwerking met
influencers kunnen gebruiken. Hier volgen zes algemene tactieken die je kunt
inzetten (Mediakix.com, 2017):
1 Product placement – Dit is een van de populairste tactieken. Laat de influencer
jouw product in beeld brengen en het eventueel bespreken.
2 Branded content – Je kunt adverteren op het platform van de betreffende
influencer.
3 Creatieve influencercampagne – Je geeft hiermee als bedrijf voldoende
creatieve vrijheid aan een influencer voor het ontwikkelen van een campagne.
Het stelt influencers in de gelegenheid zo authentiek mogelijk te
blijven. Dat komt vaak de boodschap aan je doelgroep ten goede. Veel van
deze campagnes hebben een hoog engagement-gehalte in de vorm van
likes, comments en shares.
4 Hashtag-campagne – Wanneer een campagne rondom een bepaald
thema plaatsvindt, is een hashtag een goede manier om aan te sluiten bij
andere campagneonderdelen op social media. Ook bij het gebruik van User
Generated Content zie je dit terug. Meer over User Generated Content lees
je in paragraaf 6.8.
5 Wedstrijd – De influencer schrijft een wedstrijd uit, een klassiek campagnemiddel
dat ervoor kan zorgen dat er veel reacties komen op je campagne.
Het genereert buzz rondom een merk. Een wedstrijd is een instrument om
reacties en engagement te realiseren en te vergroten.
6 Campagne om volgers op te bouwen – Om het aantal volgers voor hun merk
te vergroten, zetten organisaties vaak influencers in. Zo krijgen ze exposure
voor dat merk. Een zogenoemde take-over is daarbij een populaire tactiek.
Hierbij neemt de influencer voor een bepaalde periode de redactionele
inhoud van een website of socialmediapagina over van een merk.