Marketingstrategie

Een recent onderzoek heeft aangetoond dat op social media een informele manier van communiceren het beste werkt. Het is een van de eerste wetenschappelijke onderzoeken dat op empirische wijze de effecten van een social media marketingstrategie op consumentengedrag onderzoekt. De belangrijkste conclusie is dat consumenten die reageren op posts van bedrijven vaak bekend zijn met het merk/bedrijf, en de voorkeur geven aan een informele, losse manier van communiceren. Vergelijkbaar met de manier waarop ze online met hun vrienden praten, bijvoorbeeld via WhatsApp of Facebook.

Een informele social media marketingstrategie werkt het beste

Om deze conclusie te kunnen trekken hebben de onderzoekers meer dan 4200 Facebook posts onderzocht. Deze posts zijn gemaakt door negen merken gedurende een periode van 18 maanden. De bedrijven verschillen in formaat en vakgebied. Zo zijn er onder andere restaurants en sportbedrijven onderzocht.

Door de Facebook Page Insights tool te gebruiken kregen ze inzicht in de respons op berichten. De onderzoekers hebben onder andere negatieve feedback, likes, reacties, bereik, shares en clicks meegenomen om te bepalen in welke mate een bericht goed ‘werkt’.

De traditionele manier van communiceren door bedrijven is duidelijk, helder en formeel. De algemene consensus is dat deze manier het beste werkt. Voor social media marketing geldt het omgekeerde. Social media berichten hoeven niet 100% duidelijk, correct en gedetailleerd te zijn. Je volgers zijn sneller geneigd positief te reageren op een post, bijvoorbeeld door te sharen of commenten, wanneer content algemeen in plaats van specifiek is, en op een informele manier wordt gebracht. Als je ruimte in je posts overlaat voor eigen interpretatie door de ontvanger creëer je interesse.

Online zijn mensen niet op zoek naar verkooppraatjes. Mensen willen online interactie met sociale contacten. Marketeers moeten hun social media berichten dan ook zo ontwerpen dat ze op één lijn zitten met een doorsnee vriendelijk gesprek tussen twee personen. Dit kun je onder andere toen door te letten op het onderwerp van je post en het taalgebruik. Door je posts toegankelijk en laagdrempelig te maken kom je niet opdringerig over, en nodig je mensen uit om mee te doen in de conversatie. Het is wél aan te raden om als bedrijf zelf af en toe om feedback te vragen aan je volgers. Volgens het onderzoek wordt dit positief ontvangen.

Meer weten over online marketingstrategie en social media?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: Stephen, A. T., Sciandra, M., & Inman, J. (2015) Is it What You Say or How You Say it? How Content Characteristics Affect Consumer Engagement with Brands on Facebook. Saïd Business School WP 2015-19.