Instagram marketing (resized)

Instagram is niet het gemakkelijkste platform voor bedrijven, wel één van de allerleukste. Hoogwaardige visuele content is hier nóg belangrijker dan op andere sociale netwerken zoals Twitter en Facebook. Instagram les 1 is dan ook dat je nooit moet bezuinigen op de kwaliteit van je posts. Wil je beginnen met Instagram marketing? Dan is het belangrijk om een stevig fundament aan te leggen en volgers te trekken.

Drie Instagram marketing tips die zorgen dat je wordt opgemerkt
  1. Gebruik algemene hashtags
    Iedere branche kent zijn eigen hashtags. Zo zijn #Instafit en #running populair bij hardlopers en zijn #gamer en #gamerlife razend populair onder, je raadt het al, gamers. Benader iedere Instagram post als een mogelijkheid om te groeien. Doe onderzoek naar welke hashtags in jouw branche relevant zijn. Kijk bij concurrenten en ga zoek op hashtags in de officiële Instagram app. In deze app wordt weergegeven hoeveel berichten er geplaatst zijn met een bepaalde hashtag, zodat je gemakkelijk de populariteit kunt inschatten.

    Let wel op dat je passende hashtags gebruikt. Ben je een bakker en heb je een volkorenbrood gebakken? Voeg dan niet de hashtag #croissant toe aan de afbeelding van het volkorenbrood. Je kunt ook eerst de populairste hashtags zoeken, en daar vervolgens posts bij maken. Je mag gerust meerdere hashtags bij een post gebruiken, maar ga niet spammen met onnodige onrelevante tags.

  2. Leg de nadruk op interactie
    In plaats van alleen maar foto’s en video’s te posten is het verstandig om de nadruk te leggen op het gesprek met je volgers. Bevorder interactie door vragen te stellen bij je posts en te reageren op vragen. Jouw commentaar bepaalt je online persoonlijkheid. Wil je gezien worden als een informeel en vrolijk bedrijf? Reageer op Instagram dan ook op die manier. Als je reacties goed zijn, en je je volgers helpt, zien ze je bedrijf niet alleen als een bedrijf, maar ook als een vriend. Dat is zó ontzettend waardevol. Schrik niet, je hoeft niet iedere minuut van de dag stand-by te staan om te reageren op vragen en opmerkingen. Om de paar uur is al voldoende.
  3. Organiseer prijsvragen
    Het is een beetje een ongeschreven regel dat prijsvragen op social media vallen onder het kopje ‘gemakkelijk scoren’, maar dat doen ze dan ook zó ontzettend goed. Er zijn weinig betere manieren om snel aandacht te genereren dan met prijsvragen. Zeker in combinatie met visuele content kun je leuke opdrachten samenstellen. Met foto’s en video’s is het namelijk mogelijk om een gevoel te koppelen aan je product, met een positieve boost voor het imago van je bedrijf als gevolg.
Meer weten over Instagram marketing?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: contentmarketinginstitute.com
Foto: Kvitka Fabian / Shutterstock.com