Instagram timeline (resized)

Na de wijzigingen van de Twitter timeline is dit keer de Instagram timeline aan de beurt. Het sociale medium geeft aan dat, net als bij Twitter, de opbouw van de timeline verandert van een chronologische volgorde naar een algoritme. Facebook gebruikt al zeven jaar een algoritme met doorslaand succes. Aangezien Facebook het moederbedrijf is van Instagram leek deze wijziging dan ook een kwestie van tijd. Volgens Instagram missen gebruikers, waar er ondertussen meer dan 400 miljoen van zijn, nu gemiddeld 70% van de foto’s in hun tijdlijn. Door de spectaculaire groei van de dienst is het voor gebruikers steeds moeilijker om alles bij te houden.

Nieuwe Instagram timeline is gunstig voor gebruikers én Instagram zelf

Net als Twitter wil Instagram ervoor zorgen dat de beste en belangrijkste posts bovenaan verschijnen. Op deze manier kijken gebruikers er niet meer overheen. In welke mate een post belangrijk of goed is wordt onder andere bepaald door te kijken naar de relatie met de zender, het tijdstip van de post en de waarschijnlijkheid dat je geïnteresseerd bent in de post. Dit creëert een persoonlijkere tijdlijn. Instagram geeft zelf de volgende voorbeelden:

If your favorite musician shares a video from last night’s concert, it will be waiting for you when you wake up, no matter how many accounts you follow or what time zone you live in. And when your best friend posts a photo of her new puppy, you won’t miss it.

Instagram is weliswaar een bedrijf en denkt natuurlijk ook aan zichzelf. Door deze nieuwe wijziging krijgt het bedrijf namelijk meer controle over de content die je te zijn krijgt. Dit helpt helpt bij het tonen van relevante advertenties voor iedere gebruiker. Deze advertenties leveren vervolgens meer op, waardoor Instagram meer geld kan vragen voor een advertentie.

Het is nog niet bekend wanneer Instagram de nieuwe timeline uit gaat rollen.

Meer weten over het gebruiken van Instagram met je bedrijf?

Neem contact op met Antal de Waij.

bronnen: Instagram Blog en NOS.