Redenen om géén contentstrategie vast te leggen

Gedocumenteerde contentstrategie
Een goed contentmarketing plan begint met een spreadsheet
Om een of andere reden leggen een meerderheid van marketeers hun contentstrategie niet vast. Marketeers die hun contentstrategie wél vastleggen hebben een veel grotere kans om hun doelstellingen te halen dan die marketeers die dat niet doen. Het Amerikaanse Content Marketing Institute doet hier regelmatig onderzoek naar. Uit hun laatste onderzoek blijkt dat slechts 37% van de business-to-business marketeers en 40% van de business-to-consumer markteers een content marketing plan heeft opgeschreven. En hoewel dit percentage een verbetering is van ongeveer 5% van het jaar daarvoor is het nog steeds een twijfelachtig resultaat.
En dat terwijl het vasteleggen van je contentstrategie eenvoudig is. Bekijk hier het overzicht om je contentstrategie vast te leggen.

Maken, testen, aanpassen

Ik adviseer veel bedrijven over content marketing. Die bedrijven die een contentstrategie vastleggen in een content marketing plan evalueren dat plan eigenlijk continue. Het content marketing wordt een soort van 'levend document' dat wordt aangepast zodra zich nieuwe inzichten voordoen. Klanten die dit doen zijn veruit het meest succesvol in het behalen van hun content marketing doelstellingen.

Waarom marketeers niet hun contentstrategie vastleggen

Het Content Marketing Instituut heeft een aantal redenen verzameld. Het doel om deze redenen te bespreken is om een aantal ideeën aan te dragen die dienen als menutie wanneer jouw organisatie geen gedocumenteerde content marketing strategie heeft.

Geen prioriteit

Veel marketeers hebben de neiging om sowieso iets te gaan doen. Denk daarbij aan het plaatsen van foto's op Instagram, een leuke video op Facebook of LinkedIn. Misschien lift je mee op de trend voor het maken van een podcast of heb je zelfs al je eigen Clubhouse of Twitter spaces event georganiseerd. Je laat daarmee zien aan de rest van de organisatie dat je slagvaardig bent. Maar content is altijd een middel en geen doel op zich. Je content dient direct verbonden te zijn met een mogelijke doelstelling of een klant helpen in een fase van zijn klantreis. Organisaties die geen prioriteit geven aan het ontwikkelen en vastleggen van een contentstrategie zien eenvoudigweg niet dat content waarde creëert. Het zijn organisaties die een veredelde marketing of communicatie afdeling hebben die content op afroep maakt.

Mijn advies: stop met het maken van content en leg je contentstrategie vast. Ga daarna pas content maken. Je zult ervaren dat je dan content maakt die een waardevolle bijdrage levert aan de doelstellingen van jouw organisatie.

Het maken van content is geen doel op zich

Niemand heeft tijd, we hebben het te druk

Het is natuurlijk superfijn dat het goed gaat met je bedrijf en dat het druk is. Maar mensen maken tijd voor datgene wat belangrijk is. Wanneer je content maakt is dat kennelijk belangrijk. Immers je maakt content met een doel voor ogen. Iemand die aangeeft dat ze geen tijd hebben voor het maken van een contentstrategie zegt eigenlijk dat het niet zo belangrijk is om tijd voor vrij te maken voor iets belangrijks. Dat is beste wel gek want door een strategie te ontwikkelen maak je keuzes en bespaar je juist tijd.

Mijn advies: wanneer je geen tijd kunt vrij maken voor het vastleggen van je contentstrategie, stop dan met het maken van content en ga wat anders doen. Content zonder meetbare doelstelling heeft namelijk niet zoveel waarde.

Het gaat heel goed met je bedrijf

Wanneer je bedrijf lekker loopt dan is dat natuurlijk heel mooi. Je kan de vraag bijna niet aan. Iedereen heeft het druk en resources zijn schaars. Je hebt geen content marketing nodig! Toch kan dat veranderen. Als gevolg van nieuw overheidsbeleid, veranderend klantgedrag of een actievere concurrent die wel investeert in content marketing kunnen je kansen zomaar keren. Neem nu bijvoorbeeld de advocatuur. Een zeer traditionele branche waarin vooral inhoud en het juridisch advies van belang is. En dat is natuurlijk ook de corebusiness van een advocaten kantoor. Je ziet in deze markt de laatste jaren advocatenkantoren heel actief bloggen over hun dienstverlening. Dat is niet voor niets. Niet alleen het marketingbewustzijn bij advocaten kantoren neemt toe maar ook staat de overheid (al sinds 1989!) toe dat advocaten adverteren en de publiciteit opzoeken.

Mijn advies: start met het ontwikkelen van een goed vastgelegde content strategie voor het te laat is. Wanneer een concurrent wel actief is en vele publicaties op zijn naam heeft staan wordt het moeilijker om je positie te veroveren. Je kunt als ondernemer niet op je lauweren rusten omdat het goed gaat. Wees daarom proactief.

Niemand is eigenaar

Wanneer niemand in je bedrijf eigenaarschap van een contentstrategie voelt, dan is het waarschijnlijk jouw verantwoordelijkheid. Gefeliciteerd met je nieuwe project. 😉 Content marketing is een nieuwe marketingpeiler hoewel het maken van content niet nieuw is. Wanneer je in je traditionele organisatie werkt met traditionele marketeers zullen ze niet uit zichzelf bedenken dat ze een strategische benadering van content nodig hebben.

Mijn advies: begin met het vastleggen van je contentstrategie! Deel interessante content marketing voorbeelden met je team of managers. Bespreek het eens met je collega's en begin met nadenken over een strategisch kader waarbinnen je content wilt maken. Heb je hierbij hulp nodig? Je raad het al, een digital marketing canvas workshop kan jou en je team hierbij helpen.

Wil jij je een goede contentstrategie vastleggen?

Ga in deze contentmarketing training direct aan de slag met een gedocumenteerde contentmarketing strategie.

Bekijk de pagina van deze opleiding

Laten we aan de slag gaan met jouw contentmarketing