Online redacteur

Veel contentmarketeers hebben de neiging om op safe te spelen. Natuurlijk geldt dit niet voor allemaal, maar je ziet het vaak. Creatieve inbreng van een redacteur binnen een marketingteam is daarom geen slecht idee. Iemand met ideeën om content leuk te maken, en niet alleen maar effectief of doelgericht. Want zeg nu zelf, lees je liever leuke of effectieve teksten?

Het tijdperk van de online redacteur

Marketinggoeroe Seth Godin zei in een interview de volgende zin over het ‘op safe’ spelen van veel contentbedrijven:

“That’s not what happens when you want to make a hit TV show or a website that people care about. You need editors, not brand managers, who will push the envelope to make the thing go forward.”

Wat hij hiermee bedoelt is dat je creatieve mensen nodig hebt. Mensen die zich durven te onderscheiden door gewaagde keuzes te nemen. Die in het diepe durven te springen om erachter te komen wat het beste werkt op het gebied van online content.

Een online redacteur legt de nadruk op leuke content

Het is leuk als je content aan alle SEO-technische punten voldoet. Vergeet alleen niet dat de lezer je tekst ook leuk moet vinden. Niemand wordt vrolijk van een saaie tekst met enkel opsommingen en statistische cijfers. Het is beter als je tekst leest als een verhaal. Niet alleen onthouden lezers je tekst dan beter, de boodschap komt ook sterker over. Natuurlijk hoeft niet iedere tekst meer dan 1000 woorden te tellen. Met vlot taalgebruik dat past bij je doelgroep en krachtige zinnen kom je al een heel eind.

Deze acht stappen maken van jou een online redacteur

Wil je zelf graag een online redacteur worden? Deze tips geven je een zetje in de goede richting.

    Onderzoek
    Begin niet te schrijven zonder doordacht plan. Door onderzoek te doen kun jij erachter komen wat je lezers graag willen weten.
    Voorbereiding
    Een goede voorbereiding is vaak te prefereren boven een concrete planning. Je kunt namelijk gemakkelijker inspelen op veranderingen. Zo behoud je flexibiliteit.
    Schrijf
    Schrijf een blogpost, achtergrondartikel of ander genre dat jij vindt passen bij je onderwerp. Maar probeer niet teveel te doen, overdaad schaadt. Houdt de boodschap die je wilt overbrengen altijd in je achterhoofd. Dwaal niet af.
    Schrap
    Lever alléén relevante informatie. ‘Schrijven is schrappen’ is een van de eerste lessen die je leert bij een opleiding journalistiek. Blijf bij de kern.
    Verleg grenzen
    Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen. Het internet is bij uitstek geschikt om zonder veel kosten te maken kleine experimentjes te houden. Hierdoor ontwikkel je jezelf steeds verder als redacteur.
    Verfijn
    Bekijk je tekst nog eens op zinsniveau. Zitten er overbodige zinnen tussen? Of kun je bepaalde zinnen scherper formuleren? Zo ja, doe dat dan.
    Polijst
    Tijd om de puntjes op de i te zetten. Gooi een uitvoerige spelling- en grammaticacontrole over je tekst. Vergeet niet om de genoemde feiten te controleren. Hanteer met al deze controles een professionele hoge standaard.
    Publiceer
    Zo, eindelijk mag je de content het wereldwijde internet in te slingeren. Wees niet bang om fouten te maken. Uiteindelijk zul je er alleen maar van leren.

Wil je een uitgebreidere uitleg over dit onderwerp? Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: copyblogger.com.