Facebook afbeeldingen

Dat afbeeldingen een positieve bijdrage leveren aan het engagement op je Facebookpagina is al langer bekend. Maar bepaalde visuele content werkt vervolgens weer beter dan de ander. In dit artikel volgen tips om meer engagement teweeg te brengen door afbeeldingen te gebruiken. Hou je aan deze tips en de likes, shares en comments zullen je om de oren vliegen. :-)

Zo maak je de beste Facebook afbeeldingen
  • Zorg dat visuele content een prominente plaats inneemt in je strategie
    Afbeeldingen dienen tekst niet te ondersteunen maar mogen gerust hoofdrol spelen. Het is geen nice-to-have maar een must-have. Laat ze de hoofdrol spelen in een groot gedeelte van alle content die je creëert en denk minstens zo goed na over de afbeelding als over de tekst. Heb je een afbeelding met een hele duidelijke boodschap? Dan kun je overwegen om zelfs helemaal geen tekst te gebruiken. Zoals zo vaak bij online content geldt hier het credo less=more.
  • Probeer te achterhalen wat de community wil weten in plaats van informatie aan ze op te leggen.
  • Vraag je altijd af waar je doelgroep behoefte aan heeft. Willen ze vermaakt worden? Overweeg dan een grappige afbeelding. Zoeken ze informatie? Dan is een infographic een geschikt visueel middel. Experimenteer hiermee, al doende leert men. Langzaam maar zeker zal duidelijk worden welke afbeelding bij elke specifieke doelgroep het beste werkt.

  • Plaats alleen .png bestanden en hou je aan het goede formaat
    Gebruik afbeeldingen in het png formaat. In tegenstelling tot jpeg’s levert dit een stuk minder compressie op. Niemand houdt tenslotte van lelijke afbeeldingen. Dit is een goede manier om dat te voorkomen. Maak je afbeeldingen bovendien niet té groot of té klein.
Meer weten over de juiste afbeeldingen voor Facebook?

Natuurlijk zijn er nog een stuk meer tips voor betere Facebook afbeeldingen, maar drie belangrijke punten zijn alvast behandeld. De behoefte van je doelgroep moet centraal staan, de kwaliteit moet hoog zijn en afbeeldingen moeten een centrale rol innemen in je content. Als je meer wilt weten over afbeeldingen op Facebook, neem dan contact op met Antal de Waij.