EM_woord_social_businessTegenwoordig kan niemand meer om social media heen. Webcare is hard op weg om een gevestigd klantcontactkanaal te worden. Maar wat is de volgende stap?

Social-mediamonitoring en webcare zijn vaak onderdeel van de online strategie van een organisatie. Alleen komt het nog té vaak voor dat het beheer van social media niet duidelijk belegd is. De afdeling marketing gebruikt het om campagnes mee te monitoren, of communicatie gebruikt het om berichtgeving rondom de organisatie te volgen. Er zijn ook organisaties waarbij webcare actief door de klantenservice wordt ingezet als officieel klantcontactkanaal.

 

Waar is webcare belegd?
Vraag jezelf dus eens af; welke plaats heeft webcare in mijn organisatie? En de volgende vraag; hoe wordt webcare ingezet en welke methode van webcare wordt gehanteerd? De stap na succesvolle webcare is social business, waarbij social media een drijvende factor is in het bepalen van je strategie.

 

Social Business
Met de komst van social media zijn we haast gedwongen om eens goed te kijken naar de manier waarop wij interacteren met onze klanten. Social business houdt in dat je de insights uit social data gebruikt om te innoveren door te anticiperen op wensen en behoeften van je klant.

Wat je onder andere kunt doen om de stap in de richting van social business te maken:

–      het monitoren van concurrentie en voor jou relevante business-termen

–      met de juiste content(strategie) je publiek boeien en binden

–      welke mogelijkheden outsourcing van webcare biedt

Je raakt op weg om met social-mediamonitoring en webcare devolgende stap te zetten. Een stap die nodig zal zijn om ook in de toekomst social media dé plek in je organisatie te geven die het verdient.

 

Alexander de Ruiter, eigenaar OBI4wan, zal spreken op de meetup van Social Media Marketing NL in Hilversum op 26 november 2013. Ontmoet hem en stel je vragen over social-mediamonitoring!

Meld je hier aan.