Meer social engagement

In het begin van de 20e eeuw was er nog geen sprake van social engagement. Onderzoekers gingen uit van een publiek dat alle mediaboodschappen passief en zonder enige kritiek tot zich nam. In andere woorden, de media waren volgens deze injectienaaldtheorie almachtig. Door de jaren heen bleek dit echter niet zo te zijn. Onderzoekers gingen met steeds meer nuance kijken naar de rol van de media. Lang bleef het zo dat mediaboodschappen slechts van één richting afkomstig waren. Televisieprogramma’s, krantenartikelen en films werden op mensen afgevuurd zonder dat er ruimte was voor interactie. Dat is tegenwoordig ondenkbaar.

De komst van het internet

Door de komst van het internet is de media volledig interactief en gaat de communicatie twee kanten op. Zowel van de zender naar de ontvanger als andersom. De komst van het internet heeft ook voor een andere ontwikkeling gezorgd: een stortvloed aan mediaboodschappen. Iedereen kan tegenwoordig een bericht online plaatsen. Hierdoor is het niet gemakkelijk om je als bedrijf te onderscheiden. Als je social media gebruikt als communicatiekanaal is het bovendien belangrijk om je publiek continu te blijven voorzien van informatie, onder andere door te reageren op feedback. Hierdoor blijft het publiek engaged met je bedrijf. Vind je dat je bedrijf toe is aan een diepere relaties met de klanten? Wil je meer zijn dan een bedrijf dat enkel verkoopt? Volg dan deze tips om jezelf te onderscheiden.

Tips voor meer social engagement
    Leer hoe fans je merk zien

    Het is belangrijk om te luisteren naar je publiek. Gelukkig zijn hier uitstekende tools voor beschikbaar. Zo kun je met mention gesprekken over je bedrijf ‘afluisteren’ en inspringen waar het nodig is. Talkwalker bundelt alle online conversaties op één plek. Met een prima zoekfunctie speur je binnen no-time deze gesprekken af naar waardevolle content.

    Plan berichten in om tijd te besparen

    Met behulp van een zogenoemde contentkalender bespaar je jezelf veel tijd. In een dergelijke kalender beslis je welke content je op welk moment naar buiten stuurt. Facebook kent een prima ingebouwde gratis publicatietool. Ook voor andere social media zijn genoeg gratis opties beschikbaar zoals Hootsuite. Qua opties zijn er betere betaalde alternatieven beschikbaar, maar met deze gratis tools kun je rustig kijken of deze werkwijze je bevalt.

    Trek aandacht op de goede manier

    Met HARO kun je jezelf opwerpen als expert voor een journalist die op zoek is naar een bron binnen een bepaald werkveld. Erg interessant! Experts die praten of jou of je bedrijf zijn goud waard. In Nederland is HARO (nog) niet zo populair, maar er zijn vast andere manier te verzinnen om een influencial over jouw bedrijf te laten praten.

    Handel klachten snel af

    Het is bijna onoverkomelijk om als succesvol bedrijf klachten te ontvangen via social media. Reageren op deze klachten is sterk aan te raden. Bovendien kunnen deze gesprekken waardevolle informatie opleveren. Als je wilt dat klanten meer social engagement tonen, zul je ook zelf social engaged moeten zijn.

Wil je graag een uitgebreide uitleg bij deze vier tips voor meer social engagement?

Neem contact op met Antal de Waij.

Bron: convinceandconvert.com.