Waarom is content zuurstof voor je klanten?

Zuurstof voor je klanten

Dat bedrijven producten onder de aandacht brengen is van alle tijden. Maar waar het voorheen vooral via advertenties en traditionele media als televisie, kranten en tijdschriften gebeurde, heeft de komst van het internet een hoop veranderd. Waardevolle content overtuigt klanten op een minder storende manier dan traditioneel adverteren. Klanten nemen zelf het initiatief om informatie te vergaren, het wordt ze niet opgedrongen. Advertenties via traditionele tussenpersonen, zoals uitgeverijen van kranten en tijdschriften, bereiken klanten steeds moeilijker. De effectiviteit van traditioneel adverteren neemt zienderogen af en bedrijven bereiken klanten steeds meer rechtstreeks via advertenties op internet. Klanten hebben vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week toegang tot informatie. Ze raadplegen het internet dagelijks via hun mobiele telefoon. Ze doen dat tientallen keren per dag en hebben een hekel aan onderbrekende reclames. Ze willen informatie op het moment dat het hun uitkomt. Het gedrag van klanten die antwoorden op hun vragen willen hebben, staat centraal in contentmarketing. Contentmarketing wordt daarom door steeds meer bedrijven belangrijk gevonden. Daarmee neemt het belang van het maken van de juiste, relevante content alleen maar toe.

Veranderende mediaconsumptie en gedrag

Als gevolg van een aantal ontwikkelingen zien we dat content ook daadwerkelijk steeds meer een onderdeel van het marketingvakgebied wordt. We noemen hier:

  • Bedrijven communiceren rechtstreeks

  • Veranderend mediagedrag

  • Afnemend reclamebereik

  • Meer makers van content

  • Bedrijven worden uitgevers

Alle informatie is content

Aan de ene kant wenden klanten zich dus af van reclame, maar aan de andere kant zijn ze wél continu op zoek naar relevante informatie. Informatie is content. Wanneer klanten onzeker zijn, raadplegen ze het internet om content te vinden die hun ideeën bevestigt. Wat je ziet, is dat klanten dagelijks heel veel vragen stellen via Google of social media. Ze zoeken waar ze naartoe kunnen gaan en ze plannen meteen de route. Ze zoeken uit hoe iets werkt. Ze browsen langs diverse producten en kopen op het moment dat het hun uitkomt. Alle informatie die ze vinden, ook tijdens het aankoopproces, is content. Ook wanneer klanten een oplossing kennen maar alternatieven overwegen, zijn ze op zoek naar informatie. Ook dat is content. Anderen zijn zo vertrouwd met jouw bedrijf en oplossing dat ze meteen bestellen. Maar ook dat bestelproces bestaat uit content.

De zoektochten, of klantreizen, zijn voor elk product en in elke branche een beetje anders. Maar één ding hebben ze gemeen: content! Content presenteert relevante informatie voor klanten zodanig dat deze niet storend werkt. Op het juiste moment, want de klant is er immers naar op zoek. Met content bedien je klanten met de juiste, relevante, informatie op het moment dat de klant dat wil, op een manier die de klant wil. In dit boek gebruik ik de metafoor zuurstof om die juistheid en relevantie op het juiste moment te duiden. De juiste informatie aan de juiste klant geven op het moment dat hij die nodig heeft, is als zuurstof voor je klanten.

Zuurstof voor je klanten dus

Potentiële klanten grijpen steeds vaker naar websites, blogs en social media, op zoek naar informatie over je producten en diensten. Met relevante en engaging content til je jouw bedrijf naar een hoger plan. Veel organisaties ‘doen maar wat’ als het hierop aankomt. Dat is nu verleden tijd! Content! zorgt voor structuur, inzicht en resultaat. Content is onmisbare zuurstof voor organisaties.

Met dit boek biedt Antal de Waij alle componenten om je eigen contentstrategie te ontwikkelen. Op welke manier maak je jouw bedrijf meer bekend? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? Hoe genereer je leads in een online omgeving? Hoe verbeter je klantloyaliteit met LinkedIn? Hoe leid je socialemediavolgers richting de website van je b2b- of b2corganisatie? Content! geeft antwoord op deze en andere vragen.

Het boek helpt je met het in kaart brengen van je strategie en het maken van tactische keuzes.

  • Een unieke praktijkgerichte aanpak waarmee je direct aan de slag kunt.

  • Voor iedereen die zoekt naar succesvolle content.

  • Inclusief praktische cases en interviews met professionals.

Bestel het boek hier