Waarom is content zuurstof voor je klanten?
Dat bedrijven producten onder de aandacht brengen is van alle tijden. Maar waar het voorheen vooral via advertenties en traditionele media als televisie, kranten en tijdschriften gebeurde, heeft de komst van het internet een hoop veranderd. Waardevolle content overtuigt klanten op een minder storende manier dan traditioneel adverteren. Klanten nemen zelf het initiatief om informatie te vergaren, het wordt ze niet opgedrongen. Advertenties via kranten en tijdschriften bereiken klanten steeds moeilijker. De effectiviteit van traditioneel adverteren neemt zienderogen af en bedrijven bereiken klanten steeds meer rechtstreeks via het digitale domein. Daar heb je content voor nodig. Klanten hebben vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week toegang tot informatie. Deze raadplegen ze dagelijks via hun mobiele telefoon, tientallen keren per dag zonder onderbrekende reclames, op een moment dat het hun uitkomt. Het gedrag van klanten die antwoorden op hun vragen willen hebben staat centraal in contentmarketing. Contentmarketing wordt daarom door steeds meer bedrijven belangrijk gevonden. Daarmee neemt het belang van het maken van de juiste, relevante content alleen maar toe.
Klantgedrag veranderd
Als gevolg van een aantal ontwikkelingen zien we dat content ook daadwerkelijk steeds meer een onderdeel van het marketingvakgebied wordt. We noemen hier:
Alle informatie is content
Aan de ene kant wenden klanten zich dus af van reclame, maar aan de andere kant zijn ze wél continu op zoek naar relevante informatie. Informatie is content. Wanneer klanten onzeker zijn, raadplegen ze het internet om content te vinden die hun ideeën bevestigt. Potentiële klanten stellen dagelijks heel veel vragen via Google of social media. Ze zoeken waar ze naartoe kunnen gaan en plannen meteen de route. Klanten zoeken uit hoe iets werkt. Prospects browsen langs diverse producten en kopen op het moment dat het hun uitkomt. Alle informatie die ze vinden, ook tijdens het aankoopproces, is content. Ook wanneer klanten een oplossing kennen maar alternatieven overwegen, zijn ze op zoek naar informatie. Ook dat is content. Anderen zijn zo vertrouwd met jouw bedrijf en oplossing dat ze meteen bestellen. Dat bestelproces bestaat uit content.
De zoektochten, of klantreis, zijn voor elk product en in elke branche een beetje anders. Maar één ding hebben ze gemeen: Content! Content presenteert relevante informatie voor klanten zodanig dat deze niet storend werkt. Op het juiste moment, want de klant is er immers naar op zoek. Met content bedien je klanten met de juiste, relevante, informatie op het moment dat de klant dat wil, op een manier die de klant wil. In dit boek gebruik ik de metafoor zuurstof om die juistheid en relevantie op het juiste moment te duiden. De juiste informatie aan de juiste klant geven op het moment dat hij die nodig heeft, is als zuurstof voor je klanten.
Zuurstof voor je klanten dus
Potentiële klanten grijpen steeds vaker naar digitale media zoals websites, blogs en social media. Op zoek naar informatie over de situatie waarin zij op dat moment zitten. Dat kunnen jouw producten en diensten zijn. Met relevante en engaging content wek je vertrouwen en til je jouw verkopen naar een hoger plan. Helaas doen veel organisaties ‘maar wat’ als het op content aankomt. Een blogje is immers snel geschreven en een video gauw op Facebook gezet. Vroeger kwam je daar wel mee weg. Nu niet meer. Zomaar wat doen is nu verleden tijd! Want, Content! Zuurstof voor je klanten, zorgt voor structuur, inzicht en resultaat. Content is inmiddels onmisbare zuurstof voor organisaties.
Met dit boek biedt Antal de Waij alle onderdelen en keuzes om je eigen content strategie te maken. Wil je thouhgtleader worden in jouw markt? Wil je leads genereren? Op welke manier wekt jouw bedrijf vertrouwen? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? Hoe automatiseer je marketingactiviteiten? Hoe genereer je leads in een online omgeving? Hoe verbeter je klantloyaliteit met LinkedIn? Hoe leid je volgers op sociale media richting de website van je b2b- of b2corganisatie? Content! geeft antwoord op deze en andere vragen.
Het boek helpt je met het in kaart brengen van je strategie en het maken van tactische keuzes.