Wat is inbound marketing?

Er zijn allerlei verschillende soorten marketing: guerilla, affiliate, direct en viral om maar enkele voorbeelden te noemen. De laatste tijd duikt steeds vaker een nieuwe term op die je mogelijk nog niet kent: inbound marketing. Maar wat is inbound marketing precies?

In dit artikel sommen we drie definities rondom deze ‘nieuwe’ vorm van marketing op. Daarnaast geven we aan het einde van de opsomming een korte toelichting en uiteraard linken we naar de bron die de definitie geeft. Zo kun je altijd nog verder lezen mocht je meer willen weten: wel zo handig. :)

Wat is inbound marketing?
  • Waar kunnen we beter beginnen dan bij Wikipedia? Daar wordt gesteld dat:
    “Inbound marketing is gebaseerd op het principe: wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketing-instrumenten, als advertenties, direct mailing, cold calling en cold canvassing.”
  • De volgende bron die we raadplegen is de uitvinder van de term inbound marketing, namelijk HubSpot. Een Amerikaanse software-ontwikkelaar. Zij definiëren het als:
    “Sharing is caring, en inbound marketing gaat om het creëren en delen van content met de wereld. Door content te creëren die specifiek ontworpen is om je droomklanten aan te spreken trekt inbound marketing veelbelovende klanten aan richting je bedrijf en laat ze terugkomen voor meer.
  • Vervolgens geven we deze lijst met definities een oer-Hollands tintje door te kijken naar DutchCowboys.nl. Zij stellen de volgende definitie:
    Inbound marketing wordt wel omschreven als een vorm van pull-marketing die tot doel heeft om via internet potentiële klanten aan te trekken. Het gaat om een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingkanalen met maar één doel: relevante content bieden op het moment dat de prospect dat nodig heeft.

Wat hebben bovenstaande definities met elkaar gemeen? Allemaal gaan ze uit van het aantrekken van klanten, wat logisch is bij een marketingvorm. Verder stellen ze allemaal dat inbound marketing draait om het delen van waardevolle content waar je klanten naar op zoek zijn. Het oude principe van de klanten ‘storen’ met, vaak irritante, reclameboodschappen laten ze hiermee los. Het is een pull-mechanisme in plaats van een push-mechanisme. Je dringt mogelijke klanten niets op, maar laat ze naar jou komen omdat jij kennis hebt die ze kunnen gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van contentmarketing, e-mail marketing en social media. Uiteraard gaat het veel dieper dan het beeld dat wij hier schetsen, maar de kern is hiermee samengevat.

Meer weten over inbound marketing?

Neem dan contact op met Antal de Waij.

Bronnen: HubSpot en Dutchcowboys.nl.