Wat is User Generated Content?

Wat is user generated content

Letterlijk betekent User Generated Content (UGC): door de gebruiker gemaakte content. Het is content in de vorm van tekst, video, audio en foto die gemaakt is door gebruikers van je product of dienst. Deze content wordt meestal geplaatst op sociale media van die gebruikers. Dat is wel duidelijk denk ik. Lees hier op Wikipedia de uitgebreide definitie van User Generated Content. In plaats van als een passieve ontvanger fungeert het publiek steeds meer als actieve contentmaker. Klanten worden contentmakers. En hoewel user generated content op alle social media platforms wordt gemaakt is Instagram veruit de populairste.

De betekenis van User Generated Content

Als gevolg van het dagelijks gebruik van social media door klanten zijn het vaak jouw klanten die iets vertellen over je organisatie, merk of product. Dat vertellen ze aan vrienden, familie en collega's. Voor bedrijven is user generated content daarom van betekenis. Het heeft als gevolg dat de communicatiestrategie kan veranderen. Het uitgangspunt van die UGC-strategie is dat content die is gemaakt door klanten en gebruikers van je product, veel geloofwaardiger is dan wanneer jij als bedrijf vertelt dat je product geweldig is. User generated content heeft dus meestal een positieve invloed op de geloofwaardigheid van je bedrijf en wordt steeds meer ingezet voor commerciële doeleinden. Succesvolle user generated content focused op de voordelen van een product voor de gebruiker en niet op de promotie van een merk. Er zijn in beginsel drie categorieën user generated content: social proof of evaluerende content, gebruikerscontent of user moment content, en crowdsourcing.

Social Proof

Met social proof geeft een gebruiker een oordeel over een product, dienst, bedrijf of content van een organisatie. Dit is niet meer weg te denken uit de customer journey. Social proof wordt krachtiger wanneer de aanbeveling wordt gegeven door mensen in soortgelijke situaties als de klant zelf. Dit noemen we ook wel peer recommendations oftewel ‘aanbevelingen van gelijkgestemden’. Social Proof is een krachtig middel en niet voor niets één van de overtuigings prinicipes van Robert Cialidini. Er zijn verschillende typen:

  1. Ratings – Het geven van een oordeel over een product of dienst op basis van een cijfer of een aantal sterren op een vijfpuntsschaal.
  2. Reviews – Dit zijn evaluaties van producten, geschreven door gebruikers van het product of de dienst, die een waardeoordeel bevatten. Een review kan daarom positief, neutraal of negatief zijn. Het gaat hier om de beoordeling van een product, niet per se om een aanbeveling. De nadruk ligt op de gebruikerservaring die iemand heeft.
  3. Recommendations – Een gebruiker beveelt het product aan anderen aan. Een klant is dusdanig enthousiast dat hij wil dat anderen het product of de dienst ook gaan gebruiken.
Klik voor meer info

User Moment

Naast social proof bestaat User Generated Content uit gebruiksmomenten van klanten die ze delen op sociale media. Dergelijke content wordt gemaakt door je klanten terwijl ze het product gebruiken of wanneer ze het product thuisbezorgt krijgen en hiervan een unboxing video van maken. Hieronder zie je een voorbeeld van het unboxen van de nieuwste paarse iPhone 12.

Via social media delen mensen een emotionele, mooie of – in een slecht geval – een verschrikkelijke ervaring met hun vrienden. Het zijn heel authentieke gebruikservaringen. Dit type content wordt steeds meer in campagnes en advertenties opgenomen, eenvoudigweg vanwege de hoge engagementfactor, geloofwaardigheid en overtuigingskracht. Merken die de content van gebruikers opnemen in hun communicatie zijn geloofwaardiger, omdat we berichten van mensen zoals wij meer vertrouwen dan de informatie van een merk zelf. Bij doelgroepen als millennials is dit zelfs voor ruim 50% het geval.

Crowdsoursing

Crowdsourcing is een activiteit die gebruikers stimuleert tot het leveren van een bijdrage. Het is dus mogelijk je klanten, al dan niet tegen een beloning, in te zetten in het contentproces. De wijze van belonen kan verschillen. Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld een wedstrijd uitschrijven of een beloning in het vooruitzicht stellen voor elke post die gemaakt wordt of misschien een goed doel steunen. Of het nu voor het genereren van ideeën voor nieuwe content is, of het maken zelf, het resultaat is dat je klanten méér betrokken raken bij je organisatie of merk. Mensen vinden het erg leuk om mee te denken over de vraag hoe zaken binnen je bedrijf beter kunnen en daarover mee te praten. Het resultaat is dat je content krijgt vanuit diverse invalshoeken en een grote mate van creativiteit. Velen weten immers meer dan één.

Je kunt ook klanten 'five mintues of fame' bieden door hun bijdrage te publiceren op jouw website. Veel klanten vinden dat leuk en fans zeker. Als sinds 2014 hebben klanten die kleding van ASOS kochten die mogelijkheid. Ze werden aangemoedigd om foto's op hun sociale media-accounts te delen waarop ze hun kledingstukken droegen met de hashtag #AsSeenOnMe. Op haar website heeft Asos zelfs een aparte As Seen On Me pagina waarin je de Asos kleding niet op modellen maar op mensen ziet zoals jij en en ik. Een voorbeeld hiervan tref je hieronder aan.

UGC - Asos As Seen on Me #asseenonme

Waarom User Generated Content als strategie inzetten?

Een merk zou user generated content kunnen inzetten omdat de er veel voordelen zijn die je merk kunnen versterken.

1. Autenticiteit

Klanten zien user generated content als authentiek in vergelijking met content die door merken wordt gemaakt. Wanneer een merk gebruik maakt van user generated content dan versterkt dat de geloofwaardigheid van je merk. De UGC berichten van een merk als Starbucks wordt bijvoorbeeld door 61% van consumenten als invloedrijker ervaren bij het doen van een aanschaf dan de branded content van het bedrijf zelf (39%).

2. Vertrouwen

Goede contentmarketing schept vertrouwen, dat wist je natuurlijk al. Maar of het nu om een product, dienst of ervaring, klanten willen weten wat ze krijgen voordat ze overgaan tot aanschaf. Ik weet niet hoe jij een restaurant uitzoekt maar ik ga zelf nooit naar een restaurant wanneer deze geen goede online reviews heeft en wanneer het restaurant geen aanwezigheid op Instagram heeft dan ga ik er liever niet eten. Ik check ook altijd even de foto's van mensen die er al zijn geweest. Mijn gedrag sluit aan bij de 'Try before you buy mentalieit' die Google heeft onderzocht. Veel potentiële klanten kunnen of willen niet eerst fysiek een product zien voordat ze kopen. Merken moeten dus met creatieve oplossingen komen om deze ervaringen online te ervaren. User generated content is daar een interessante optie voor.

Ruim 90% van de Nederlanders leest reviews. En hoewel we op onze hoede zijn voor nepreviews en het vertrouwen in reviews over het algemeen iets afneemt baseren Nederlandse nog steeds een groot deel van hun aankoopbeslissing op deze reviews.

3. Beïnvloeden van de aankoopbeslissing

Authenticiteit en vertrouwen hebben impact op de aankoopbeslissing. Bijna 80% van de mensen geeft aan dat User Generated Content hun aankoopbeslissing beïnvloed. Een instrument die merken hiervoor kunnen inzetten zijn bijvoorbeeld het inzetten van Instagram Stories. Door in je Stories de posts van gebruikers uit te lichten laat je direct zien hoe tevreden andere gebruikers zijn en dit trekt potentiële kopers over de streep.

User Generated Content gebruiken op sociale media

Hoe zet je user generated content als merk effectief in?

1. Creeër verlangen naar jouw merk

Mensen zijn van nature een beetje jaloers. Door heel mooi gemaakte user generated content te delen creeër je verlangen naar jouw merk. Denk maar aan accounts die je volgt die bijvoorbeeld een bepaalde (touristische) bestemming laten zien. Wie heeft er niet verlangd om ook op die plek te zijn van die ene foto die langkomt in je Instafeed? Maar voor producten werkt het ook. Mooi in beeld gebracht door gebruikers, willen wij het ook hebben.

Een uitzondering hierop zijn zogenaamde 'unboxing video's' op YouTube. Hoewel het hier om een heel populaire categorie gaat wordt dit door kijkers vaak ervaren als een advertentie en als minder autenthiek ervaren. Ze ervaren de video's eerder als promotioneel. Kijkers geven de voorkeur aan video's waarin meerdere merken met elkaar worden vergeleken.

2. Inspireer door loyalty

Verlangen naar je merk creeëren draagt bij aan een eerste ervaring met jouw merk. Inspireren door loyalty is erop gericht te laten zien dat er mensen zijn die een lange termijn relatie met jouw merk aangaan, en dus ook vaker kopen. Klanten die content maken met jouw merk in de hoofdrol zijn waarschijnlijk je grootste fans. User Generated Content laat mensen die nog niet zo bekend zijn met je merk of product zien dat je trouwe fans hebt die heel blij worden van hun aankoop of ervaring. Maar het werkt twee kanten op. Door user generated content te delen laat jouw merk ook zien hoeveel jij geeft om een goede klantervaring.

3. Bouw een content bibliotheek op

Telkens opnieuw content maken voor je social media kanalen kost niet alleen veel geld maar kan ook een last zijn vanuit creatief oogpunt. Toch heb je aantrekkelijke content nodig voor je social media kanalen. User generated content draagt daar aan bij. Het zorgt ervoor dat je een voorraad aan materiaal beschikbaar hebt om te delen. Stimuleer daarom je klanten om bijvoorbeeld door middel van een branded hashtag foto's te delen. Op die manier ontwikkel je een continue bron van content die je kunt delen op een door jou gewenst moment.

Praktische tips bij de inzet van User Generated Content

User Generated Content vinden

User Generated Content vind je door goed je social media in de gaten te houden! Je vindt die content in de meeste gevallen door gebruiken te maken van Social Media Monitoring tools. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Obi4Wan, Coosto of Hootsuite. Je geeft jouw zoektermen in deze tools in. Je zoekt op hashtags, je merknaam of bijvoorbeeld je locatie. Gebruik zoektermen in de vorm van mentions om wellicht content te vinden die je nog hebt gemist.

Wanneer je een bericht gevonden hebt die jij als merk zou willen delen met je volgers neem je contact op met de maker van de content.

Vraag toestemming

Zelfs wanneer je een branded hashtag gebruikt om user generated content te verzamelen is het raadzaam om toestemming te vragen voor het gebruik van de content. Hashtags die worden gebruikt krijgen soms een eigen leven en niet iedereen zal zich ervan bewust zijn dat jij die hashtag in het leven hebt geroepen om user generated content te verzamelen. Het opnieuw delen van content zonder toestemming is niet alleen juridisch onjuist maar kan ook de opgebouwde goodwill bij mensen teniet doen.

User Generated Content - Toestemming vragen
user generated content #okhema

Wanneer je toestemming vraagt is dat niet alleen fatsoenlijk maar je laat aan de maker ook zien dat je waardering hebt voor zijn content. Tegelijkertijd worden mensen vaak enthousiast wanneer je hun post deelt met jouw publiek.

Geef credits

De gouden regel is dat je altijd de maker van het oorspronkelijke werk noemt in jouw berichten. Credits geven betekent dat je de bron vermeld. Je tagt iemand in een bericht en/of plaatst zijn/haar accountnaam bij het bericht op jouw sociale media. Vaak voorzie je die van een tekst waarbij je iemand bedankt voor het gebruik van bijvoorbeeld de foto. Indien je een foto op meerdere sociale media wilt delen vraag dan aan de maker op welke manier hij ge-credit wil worden. Vraag bijvoorbeeld, in het geval dat je een Instagram post wilt gebruiken op Facebook of de maker ook een Facebook pagina heeft.

Door credits te geven aan iemand erken je het werk van de maker. Die erkenning zorgt ervoor dat iemand over je merk blijft posten en heeft als extra voordeel dat de fans van jouw merk kunnen zien dat de user generated content echt en authentiek is. Hieronder zie je een voorbeeld zoals Albert Heijn credits geeft aan de maker van een bericht.

Geef duidelijkheid aan welke content je graag wil hebben

Makers willen graag dat hun content wordt gedeeld. Wanneer je een programma ontwikkelt om dit te stimuleren is het van belang dat je vertelt welke content jij wil hebben. Doe dat zeker wanneer je mensen ook een beloning geeft voor hun posts. Slechte een klein percentage van merken maakt duidelijk welke user generated content ze willen dat hun fans maken. Wees daarbij niet bang om specifiek te omschrijven wat voor content je wilt. Dat maakt het voor fans alleen maar gemakkelijker om de juiste content te maken. Dat betekent dat het van belang is om goed te weten waarvoor je ugc wilt gebruiken. Zoals bij elk marketinginstrument is het van belang een heldere strategie voor ogen te hebben. Het beste is natuurlijk wanneer de ugc jouw marketing doeleinden ondersteunt.

Maak je hashtag overal zichtbaar

Wanneer je weet wat je wilt deel dat dan op alle mogelijke plaatsen waar mensen met jouw merk in contact komen. Van je social media kanalen, andere user generated content berichten, je website of mischien wel je fysieke locatie of de verpakking van je product. Maak je branded hashtag zichtbaar!

Leer van de content!

User generated content is naast een interessante bron voor marketing ook een handig instrument om marktonderzoek te doen. Door posts van je fans goed te bestuderen leer je bijvoorbeeld van de wijze waarop zij jouw product gebruiken. Of dat fans jouw product gebruiken in combinatie met een ander product. Dat kan een kans zijn voor samenwerking met een ander merk.

Je kunt ook goed analyseren welke hashtags je fans gebruiken in combinatie met je branded hashtag. Op deze manier ben je in staat om wellicht je bereik te vergroten door hashtags te gebruiken waarvan je je niet eerder bewust was.

Ook is het interessant om user generated content te bestuderen om het taalgebruik van je fans. Zijn er termen of manieren waarop zij praten over je merk dat je nog niet eerder hebt gezien? Wellicht ontdek je nieuwe manieren om nog beter aansluit bij je potentiële klanten.

User Generated Content in je contentmarketing strategie

User Generated content is een van de strategische instrumenten voor je contentstrategie. Elk instrument heeft eigenschappen die nuttig zijn om informatie over te brengen aan klanten. Deze instrumenten zijn;

Voorbeelden van User Generated Content

Modemerk Asos plaatst User Generated Content op haar Instagram account. Interessant hieraan is dat het een TikTok filmpje is van een klant. Dit geeft aan dat het social media team van Asos op verschillende platform kijkt naar User Generated Content.

De liefde voor dieren wordt duidelijk zichtbaar door middel van de user generated content op het Instagram account van @Petsplacenl In onderstaand voorbeeld zie je hoe Petsplace een wedstrijd organiseert en oproept tot het insturen van user generated content. In de afbeelding geven ze goed aan welk type content ze verwachten.

Op het YouTube kanaal van GoPro zie je dat GoPro promotionele filmjes maakt waarbij ze user generated content gebruiken. In dit filmpje een mooie samenvatting hoe dat uitpakt.

Laten we aan de slag gaan met jouw contentmarketing