Wat is utility content?
Utility content is nuttige, behulpzame, functionele content. De verschijningsvormen zijn heel divers. Soms is het een tool op een website en soms als content die de helpende hand biedt. Hieronder een overzicht.
Utility content als nuttige instrument
Utility content staat voor nuttige content. Het is bijvoorbeeld een formulier die een klant invult voor het aanvragen van een offerte. Of een formulier voor het doorgeven van meterstanden aan een energiebedrijf. Maar dit type content draait niet alleen om het invullen van formulieren. Deze contentcategorie dient als hulpmiddel voor bezoekers van je website. Je kunt ze informatie geven op basis van bijvoorbeeld hun persoonlijke situatie. Daarom vergt utility content ook een inspanning van je klant. Denk daarbij aan een online tool die behulpzaam is bij een beslisproces. Een rekenmodule bijvoorbeeld. Daarom worden online tools ook als content beschouwd. Deze ‘utilities’ bevinden zich op het snijvlak van service en commercie. Nuttige content of tools vereenvoudigen en/of verkorten het koopproces, stimuleren conversie en dringen kosten terug.
Utility content is behulpzaam
Bij behulpzame, utility content ligt het zwaartepunt meer op service dan op commercie. Je wilt je klant gewoon helpen en deze content kan verschillende vormen hebben;
- How-to videos waarbij de werking van een product wordt toegelicht.
- Een infographic met handige, conrete tips en weetjes.
- Een artikel dat aanwijzigen geeft om een probleem op te lossen, zoiets als een stappenplan.
- Een online cursus die je doorloopt om een certificaat te behalen.
Het zijn zomaar wat voorbeelden. Het kan een belangrijke contentcategorie zijn in je contentmarketing strategie. Belangrijk omdat je dit type content inzet om een klant behulpzaam te zijn. Maar deze categorie is er ook om de customer experience te verbeteren. Behulpzame, utility content draagt eraan bij dat jouw bedrijf de bron is om naar toe te gaan en bouwt aan vertrouwen.
Utility content is tevens een behulpzaam onderdeel van je inbound marketingstrategie. Dit type content opnemen in je strategie neemt in belang toe nu third party cookies worden uitgefaseerd.
Utility content is functioneel
Bij functionele, utility content ligt het zwaartepunt van de content om een proces soepel te laten verlopen. Soms moet je een mededeling doen zodat je klant bewust van bijvoorbeeld het plaatsen van cookies op hun device of bijvoorbeeld dat jouw organisatie goed omgaat met de privacy van klanten. Denk dan aan een;
- pop-up op de website waarin je vraagt om toestemming om een cookie te plaatsen.
- knop waarin een klant kan aangeven akkoord te zijn met verwerking van zijn of haar gegevens.
- verwijzing van je webshop naar de betaalprovider.
- kortingscode die je (automatisch) stuurt nadat de klant een activiteit heeft voltooid op je website.
- bedankpagina nadat je klant een bestelling of review heeft geplaatst.
- bevestiging per e-mail waarin je bevestigd dat een inschrijving goed is verlopen.
Deze contentcategorie worden gewoonlijk ingezet om de customer experience te verbeteren en te bevestigen waar een klant staat in het proces. Het gebruik van deze content ligt vaak in de think, do en care fase van de klantreis.
Utility content is tot slot een van de strategische instrumenten voor je contentstrategie. Elk instrument heeft eigenschappen die nuttig zijn om informatie over te brengen aan klanten. Deze instrumenten zijn;
- Adverteren
- Search Engine Optimalisatie
- Storytelling
- Influencer marketing
- Inbound marketing en marketing automation
- Utility content
- Productinformatie
- User Generated Content