Instagram hashtags

Ooit zagen hashtags op Twitter het levenslicht. Tegenwoordig kun je ze ook op andere social media gebruiken. Als je een openbare account op Instagram hebt kun je hashtags aan je foto’s en video’s toevoegen. Instagram hashtags delen je bericht in met alle andere berichten die dezelfde hashtag gebruiken. Ze zijn een handig middel om je post vindbaar én beter zichtbaar te maken voor het grote publiek

Hashtags helpen met het categoriseren van alle openbare content die beschikbaar is op Instagram. Heb je bijvoorbeeld een foto van je nieuwe schoenen gepost? Als je de hashtag #shoes toekent komen gebruikers ook jouw schoenen tegen als ze door de inhoud van die hashtag bladeren. Wil je op een verstandige manier hashtags toekennen aan je post? Volg dan de volgende stappen:

Instagram hashtags gebruiken om je bereik te vergroten
  1. Bepaal het aantal hashtags zorgvuldig. Gebruik geen overbodige en niet-relevante hashtags. Probeer het maximale aantal hashtags rond de 10 te houden, dan zit je goed. De #hashtags verwerken in de #tekst is een prima manier om je bericht leesbaar te houden en de lezer niet te trakteren op een waslijst aan hashtags aan het einde van je post.
  2. Bedenk goed waar je potentiële klanten naar op zoek zijn. Repareer je schoenen? Dan is de hashtag #newshoes (1.545.745 berichten) of #nieuweschoenen (3815 berichten) waarschijnlijk relevant.
  3. Maak een unieke hashtag die hoort bij je bedrijf. Hierdoor herkennen mensen je post en krijg je misschien wel een schare trouwe fans die deze hashtag ook gaan gebruiken. Heb je een cafetaria? Dan kun je ervoor kiezen om #frietjesfriday in het leven te roepen. :-)
  4. Gebruik niet alleen populaire hashtags, maar wissel populaire en minder-populaire hashtags af. Hierdoor duik je kort op in populaire searches maar blijf je ook langer zichtbaar in minder populaire searches. Richt je woningen in? Gebruik dan #woning (5040 berichten), #woninginrichting (651 berichten) en #woninginterieur (141 berichten).
Meer weten over Instagram, online marketing en social media?

Neem contact op met Antal de Waij.